نگارش رزومه اهمیت بسیار بالایی برای اخذ پذیرش دارد. هیچوقت نباید به رزومه خود سطحی نگاه کنید و یا از آن به سادگی بگذرید. اساتید در نگاه اول رزومه شما را بررسی میکنند و در صورتی که شما را شایسته ببینند، در مرحله دوم از شما درخواست تکمیل و تحویل مدارک خواهند کرد.

رزومه بخشهای مختلف دارد :

رزومه  ساختار و قالبی مشخص دارد یعنی در رزومه باید قسمتها  بصورت  مجزا و به ترتیب نوشته شوند.

قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آن با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص شود .  تا  خواننده براحتی مطالب دلخواه را پیدا کند . در زیر به توضیح ساختار رزومه در ۷ قسمت معرفی میشوند.

1-اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل اطلاعات اولیه متقاضی می باشد و در اولین قسمت رزومه قرار خواهد گرفت . اطلاعات  شامل نام و نام خانوادگی  شماره شناسنامه و  کارت ملی، شماره تماس، آدرس پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت متقاضی می باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) نوشته شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع سوپروایزر مربوطه از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود بدلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا نمایید.

2-علائق حرفه ای

علائق حرفه ای بیان مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای شما می باشد. لطفاً توجه فرمایید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به نگارش مطلب ، بعد از اطلاعات شخصی قرار خواهد گرفت . مطالب در این قسمت باید واضح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند  هستید را توضیح دهید.

3-مدارک و سوابق تحصیلی

ذکر سابقه تحصیلی شما از نکات مهم در نگارش رزومه است  . سوابق تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را به ترتیب از آخر به اول در این قسمت بنویسید . برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی ذکر شود . در زیر هر کدام از این موارد می توانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود را ذکر نمایید .

4-سوابق حرفه ای

در صورتی که در حین تحصیل و یا بعد از آن  بکار مشغول بوده اید این قسمت را با رعایت موارد زیر تکمیل نمایید

  • سمت و عنوان شغلی
  • نام شرکت، موسسه یا محل کار
  • مدت زمان فعالیت
  • مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

5-تجربیات و دوره های تخصصی

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای دریافت پروژه تحقیقاتی یا بورسیه از یک دانشگاه هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

6-چاپ مقاله ، کتاب

نحوه نوشتن مقالات و کتاب های چاپ شده در رزومه تحصیلی

مقالات و کتاب هایی که چاپ کرده اید را لیست کنید این کلیدی ترین بخش رزومه ی تحصیلی شما می باشد . در این بخش نیازی به رعایت ترتیب زمانی معکوس و دسته بندی مقالات و کتاب ها نیست بلکه توصیه می شود که بدون توجه به تاریخ انتشار و نوع آن اثر، از مهم ترین و مشهور ترین آن ها شروع نموده و به ترتیب مقالات و کتاب های کم اهمیت تر در آخر به لیست  اضافه شوند .

7-حضور در کنفرانسها

اگر در حال ارسال درخواست جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار       می باشد . این فعالیتها را لیست کنید وبر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب شوند. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری ذکر کنید .

8-  افتخارات کسب شده

 اگر در المپیادهای دانش آموزی  و دانش آموزی رتبه بدست آوردید و یا  رتبه های برتر کنکور مقاطع مختلف کسب نموده اید و با جزو نفرات برتر دوره در یک مقطع تحصیلی قرار داشته اید،  ذکر جزییات در این بخش  آن ها را ذکر کنید.

9- مهارت های زبان خارجی و نرم افزاری 

در این بخش میزان مهارت خود را در زبان خارجی بانضمام مدرکی که در این زمینه دارید عنوان کنید . همچنین اگر نرم افزار تخصصی فرا گرفته اید با قید میزان تسلط به آن، در این بخش قید نمایید.

بیشتر بخوانید

دانلود CV-pattern

نگارش رزومه

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

برچسب ها : ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone