دانشگاه دان روسیه

تحصیل دکتری در روسیه

روسیه با داشتن جریانات فرهنگی و انقلاب های فکری و  سیستم عالی آموزش عالی ، می تواند یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در خارج از کشور باشد.علی الخصوص برای متقاضیان دوره تحصیلات تکمیلی و دکتری.

تحصیل در مقطع دکتری در روسیه فرصتی خارق العاده برای جمع آوری تجربیات آکادمیک و پژوهشی در دانشگاه هایی برتر در سطح جهان و فرصت زیست در  فرهنگ منحصر به فرد روسی است.

این مقاله  راهنمای شما برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور روسیه است که نکات ضروری مانند هزینه ها ، بودجه ، برنامه ها و ویزا را پوشش می دهد.

فرصت های دکتری در روسیه

نزدیک به یک میلیون دانشجو بین المللی در روسیه وجود دارد که این امر روسیه را به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در خارج از کشور تبدیل کرده است. روسیه بعنوان پهناورترین کشور در جهان  فرصت های تحقیقاتی بی حد و حصر را برای دانشجویان دکترا ارائه می دهد.

روسیه به عنوان زادگاه رمان نویسان افسانه ای مانند تولستوی و داستایوسکی و همچنین دانشمندان مشهور ایوان پاولوف و میخائیل لومونوسوف (که نام خود را به دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو می دهد) ، میراث علمی قابل توجهی برای دانشجویان دکتری دارد تا بتوانند از آن استفاده کنند.

دلایلی که باید در روسیه در مقطع دکتری تحصیل کنید:

1. تجربه زیست در میان فرهنگ های متنوع: از کلانشهرهای پر زرق و برق سنت پترزبورگ و مسکو گرفته تا تاندرهای یخ زده سیبری ، روسیه کشوری شگفت انگیز برای فرهنگ ها ، مناظر و سنت های مختلف است.
2. مقرون به صرفه بودن گذراندن این دوره در روسیه:  هزینه های زندگی در روسیه کم است ، که خبر خوبی برای دانشجویان دکترا با بودجه محدود است!
3. وجود بورسیه های تحصیلی فراوان و متنوع:  دولت روسیه هر ساله حدود 15000 بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد که هزینه های تحصیل ، کمک هزینه نگهداری و خوابگاه را پوشش می دهد.

دانشگاه های روسیه

تعجب آور نخواهد بود که کشوری به وسعت روسیه دارای بخش آموزش عالی وسیع است: 741 دانشگاه در روسیه وجود دارد ، از دانشگاه های بزرگ با بودجه دولتی گرفته تا موسسات تحقیقاتی تخصصی کوچکتر. در واقع ، بیش از نیمی از جمعیت در روسیه دارای مدرک دانشگاهی هستند!

تحصیل دکترا در روسیه
تحصیل دکترا در روسیه

انواع دانشگاه در روسیه:

1. دانشگاه هایی پژوهش محور و دولتی: 12 دانشگاه با این وضعیت وجود دارد که بودجه ای مازاد را برای تحقیق ، تجهیز امکانات و آموزش به آنها اختصاص می دهند.
2. دانشگاه های فدرال: این دانشگاه ها میتوانند صرفا پژوهش محور نباشند اما بودجه سالیانه خود را از دولت روسیه دریافت می کنند.
3. آکادمی ها: این موسسات و مراکز عالی دوره های تحقیقاتی و دکتری را صرفا در رشته هایی خاص با ظرفیت های محدود ارائه می کنند و اغلب حامیان مالی غیر دولتی دارند.

نکته: اگرچه اکثر دانشگاه های دولتی با بودجه های دولتی دوره های دکتری در روسیه را تشکیل برگزار می کنند ، اما در کنار این مراکز دولتی تعداد بسیاری از دانشگاه های خصوصی نیز در سراسر کشور روسیه وجود دارد.

ساختار مقطع تحصیلی دکتری در روسیه:

برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی باید مدرک کارشناسی ارشد خود را در دست داشته باشد و صرفا گذراندن چند ترم در مقطع خوانده شده ملاک پذیرش در مقطع دکتری نیست. تحصیل در مقطع دکتری در روسیه بسته به موضوع و شکل تحصیل متفاوت است و به طور متوسط ​​بین 3 تا 5 سال طول می کشد. اما در این مقطع تحصیلی نیز کشور روسیه برای متقاضیان خود محدودیت سنی اعمال نکرده است. انتخاب استاد راهنما یکی از مهمترین مراحل در هنگام درخواست برای مدرک دکتری است.با استفاده از این شخص،می توانید موضوع رساله و یا تز دکتری آینده خود را انتخاب کنید و تحت راهنمایی او، فعالیت های تحقیقاتی لازم را انجام دهید؛ در ضمن متقاضی باید حداقل، 2-3 مقاله در مجلات علمی زیر نظر وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه ارائه دهد.

در هر صورت، تحصیل در مقطع دکتری به دلیل پژوهش محور بودن آن کار پر زحمتی است و متقاضی باید مقالات و رساله های تحقیقاتی زیادی را  بررسی کند.

تحصیل دکترا در روسیه  معمولا شامل ترکیبی از عناصر زیر است:

سخنرانی ها و سمینارها
دوره های آموزشی
پژوهش
نوشتن و ارائه رساله دکتری ، سپس دفاع از آن در برابر داوران علمی
دکترا را می توان به صورت تمام وقت یا نیمه وقت مطالعه کرد ، اما به ترتیب بیشتر از سه یا چهار سال طول نمی کشد.

تحصیل دکترا در روسیه

هزینه ها و بودجه تحصیل دکتری در روسیه

هزینه های دکتری در روسیه با توجه به دوره و دانشگاه بسیار متفاوت است. متوسط ​​حدود 4000 یورو در سال است ، اما هزینه های تحصیل می تواند تا 1،133 یورو یا تا 5900 یورو باشد.

بورسیه های دولتی دکتری روسیه

دولت روسیه سالانه حدود 15000 بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی در دانشگاه های دولتی ارائه می دهد که هزینه های مربوط به شهریه، کمک هزینه ماهانه و همچنین محل اقامت را تأمین می کند.

روسیه بخش چشمگیری از بورسیه های مقطع دکتری خود را  به دانشجویان کشورهای مختلف علی الخصوص کشور ایران هرساله اختصاص داده میدهد. در نظر داشته باشید که اغلب بورسیه ها در مقطع دکتری به زبان روسی هستند. و تنها تعداد بسیار اندکی از بورسیه ها شامل دوره های انگلیسی زبان دکتری می شوند.

مدارک لازم جهت ثبت درخواست برای دریافت بورسیه دکتری روسیه:

فرم تکمیلی درخواست بورسیه
کپی از گذرنامه شما
مدرک کارشناسی ارشد شما
گواهی پزشکی حاکی از منفی بودن تست HIV شما و یا ناقل هرگونه بیماری مسری بودن

اگر درخواست اولیه شما موفقیت آمیز باشد ، شما وارد فرایند انتخاب رقابتی برای دریافت بورسیه تحصیلی دولت روسیه می شوید. اگر در ارسال مدارک اشتباهی رخ دهد ممکن است شانس تحصیل در روسیه و بورسیه دکتری روسیه را از دست بدهید. پس به همین جهت اکیدا به شما توصیه میکنیم حتما با موسسه بنیاد جهانی تماس بگیرید.

مرحله آخر درخواست ویزای دانشجویی است:

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه انتخابی خود ، باید درخواست ویزای دانشجویی روسیه را شروع کنید (مگر اینکه از کشوری معاف از ویزا باشید).

ویزای دانشجویی در ابتدا فقط سه ماه اعتبار دارد. پس از این دوره زمانی باید برای تمدید ویزا در یکی از شهرهای خود روسیه اقدام کنید. اعتبار در تمدید مجدد یک ساله است و ویزای شما باید به صورت سالانه تمدید شود.

 

موسسه اعزام دانشجو بنیاد جهانی به شما در راه رسیدن به آرزوهایتان کمک میکند.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه :

تحصیل در روسیه

پزشکی در روسیه

بورسیه تحصیلی روسیه

دندانپزشکی در روسیه

 

تحصیل در چین 

تحصیل در ترکیه

بورسیه ترکیه

بورسیه چین

پزشکی و دندانپزشکی چین

پزشکی و دندانپزشکی ترکیه

 

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone