1. خانه
  2. /
  3. تحصیل در چین
  4. /
  5. شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چین

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چین

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چین

 

شناخت فرهنگ یکی از عناصر اصلی شناخت سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ملت ها است .طبق توافق نامه های ا یران و چین برای همکاری بیشتر،  باید  دو کشور  درک درستی از فرهنگ های خود داشته باشند ، در ذیل بیشتر به موضوع شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چین میپردازیم .

ایرانی ها به دلیل شباهت های فرهنگی ، تاریخی و تمدنی که با یکدیگر دارند بسیار شبیه چینی ها هستند .جاده ابریشم نقطه عطفی در تاریخ هر دو کشور بوده است و نقش بسزایی در افزایش همکاری بین چین و ایران داشته است.  در واقع از دوران باستان تا امروز  تأثیر تمدن های ایران و چین در هر حوزه ای احساس می شود.

دو کشور چین و ایران از 200 سال قبل از میلاد فرهنگ های مشابه و تاریخی داشته اند. بیشترین جنبه تشابهات و تفاوت های فرهنگی ایران و چین وجود جاده ابریشم است. هر دو کشور از طریق این جاده کالاهای خود را معامله می کردند و از این طریق جنبه های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی این دو ملت به یکدیگر پیوند زده شد. از طرفی از آنجا که ایران منابع زیادی از جمله نفت دارد که چین نیاز ضروری به آن دارد و به شماره یک مشتری نفت و شریک تجاری ایران تبدیل شده است. علاوه بر این ایران به دانش فنی چین برای توسعه منابع انرژی خود نیاز دارد. این نیازهای مشترک باعث شده چین و ایران شباهت و تفاوت های فرهنگی زیادی با یکدیگر داشته باشند. با ادامه مقاله همراه باشید تا با اطلاعات تکمیلی درباره فرهنگ ایران و چین آشنا شوید.

تاریخچه شباهت و تفاوت های چین و ایران

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چیندر طول تاریخ ایران و چین امپراتوری های هان ، تنگ ، سونگ ، یوان ، مینگ چین و امپراتوری های اشکانیان و ساسانیان ایران پارس با یکدیگر ارتباط داشتند.سیزده سفیر ایران در زمان امپراتوری ساسانی به چین سفر کردند و تجارت دریایی داشتند .حتی پس از فتح ایران ، ایران روابط خود را با امپراتوری چین ادامه داد.  حتی ، آیین زرتشتی و چوگان از ایران به چین صادر شد. در دوره مغول ، چینی ها و ایرانیان روابط نزدیک داشتند و سالانه تبادلات دیپلماتیک انجام می دادند.

علاوه بر این طبق تاریخ بسیاری از شباهت ها و تفاوت های فرهنگی  چین و ایران از طریق تبادلات ابزارها و اکتشافات نجومی ، چاپ و پول کاغذی به ایران به وجود آمد علاوه بر این برخی منجمان چینی در کنار رجال ایرانی در مرکز رصدخانه مراغه ایران کار می کردند.

شباهت های فرهنگی بین چین و ایران

  • احترام نسبت به والدین

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چیندر فرهنگ چین و ایران تأکید زیادی بر احترام به والدین و فضایلی از قبیل فداکاری، صبر و تحمل تاکید شده است.فلسفه کنفوسیوس چین، به معنای احترام گذاشتن نسبت به والدین است و تأکید بر عشق ، احترام و حمایت از والدین دلالت دارد. به همین ترتیب در فرهنگ ایرانی نیز احترام گذاشتن به والدین مهم تلقی می شود ،خانواده و فرهنگ از دیدگاه ایران، بسیار سنتی و مهم است و در ادبیات ایران در کتب سعدی شیرازی و  بوستان بیان شده است  .

  • تمدن قدیمی

ایران و چین قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشریت محسوب می شوند. هر دو ملت چین و ایران منشأ بسیاری از کشفیات و اختراعات علمی نادر بوده اند. چین مهد اختراعاتی از قبیل کاغذ ، ابریشم ، چاپ ، قطب نما و باروت بوده و ایران اختراعاتی از قبیل سردخانه، اسید سولفوریک و قنات (سیستم آبرسانی) در کارنامه خود دارد که همگی توسعه یافته اند .بنابراین ، دستاوردهای هر دو تمدن چین و ایران پیشرفت علم و فناوری مرموز و نادری داشته اند.

  • میراث فرهنگی

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چینهر دو ملت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی خود را بخش جدایی ناپذیر می دانند ، زیرا این سازه های باستانی نشان دهنده هویت ، تاریخ و پیوندهای آنها با گذشته است. دو ملت چین و ایران به تاریخ غنی و بزرگ خود افتخار می کنند و آنها را گرامی می دارند زیرا معتقدند که تاریخ غنی و میراث فرهنگی آنها انگیزه رسیدن به موفقیت ، شکوفایی و صلح در جهان امروزی بوده است.

از سال 2018 ، 23 مکان تاریخی در ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در چین 53 مکان ثبت جهانی شد ، این نشان می دهد هر دو کشور برنامه های مشترک برای محافظت از این میراث فرهنگی دارند. ایران مشتاق تعمیق همکاری خود با چین برای تبادل تجربه و دانش در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی است.

  • سنت هدیه دادن

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چینهر دو ملت ایران و چین در مناسبت های مختلف سنت هدیه دادن دارند. انتخاب هدایا و نحوه بسته بندی آنها نیز به همان اندازه مهم است.

ایرانیان هنگام بازگشت از سفر،سنت سوغاتی دادن به دوستان صمیمی یا اعضای خانواده خوخود دارند،علاوه بر این هدیه دادن در روز تولد یا مهمانی های عروسی بسیار معمول است. همچنین در نوروز ایرانی ، به دوستان و اقوام یا اعضای خانواده هدیه پولی می دهند. بسته بندی هدیه در فرهنگ ایرانی نیز مهم است. صرف وقتی که مردم برای بسته بندی هدایا صرف می کنند نشان دهنده دقت و احترام زیاد هدیه دهنده است.

به همین ترتیب در فرهنگ چین نیز مردم در روزهای تولد ، عروسی ، سال جدید قمری و رویدادهای خاص مانند شام در خانه به یکدیگر هدیه می دهند. چینی ها هدایای پولی را معمولاً در پاکت قرمز می دهند. بسته بندی هدایا نیز در فرهنگ چین مهم است و بیشتر به رنگ های قرمز ، صورتی ، زرد و طلایی است .

تفاوت های فرهنگی چین و ایران

  • گروه های قومی

به طور رسمی 56 گروه قومی شناخته شده در چین وجود دارد که هان چینی بزرگترین گروه است.اما سنت های فرهنگی زبانی و منطقه ای متفاوتی دارند. به عنوان مثال گروه های مختلف اقلیت میائو به گویشهای مختلف زبانهای همونگ-می ، زبانهای تای-کادایی و چینی صحبت می کنند و آداب و رسوم مختلف فرهنگی انجام می دهند. به طور معمول هر گروه اقلیت لباس ، جشنواره و آداب و رسوم خاص خود را دارد.

اکثر جمعیت ایران از نظر قومی فارس هستند ، اما میلیون ها اقلیت از نژادهای مختلف قومی ، مذهبی و زبانی نیز در ایران زندگی می کنند. از جمله این گروه ها کردهای قومی ، بلوچ ها و آذری ها هستند.

  • دین و مذهب

دین کنفوسیانیسم و ​​تائوئیسم ، که بعداً بودیسم به آن پیوست ، در چین رایج است و در طول تاریخ فرهنگ چینی را شکل داده اند. هیچ مرز مشخصی بین این سیستم های مذهبی وجود ندارد و هر یک از آیین های مردمی گسترده ترین سیستم اعتقادی مذهبی حداقل از زمان سلسله های شانگ و ژو تکامل یافته و سازگار شده اند. حدود 80٪ چینی های نوعی مذهب قومی چینی و تائو گرایی و 10-16٪ بودایی و 3-4٪ مسیحی و 1-2٪ مسلمان هستند.

دین اصلی در ایران اسلام است ، و حدود 90 درصد مردم ایران شیعه هستند البته در قومیت های مختلف ایرانی از نظر تعداد متفاوت هستند.

  • طب سنتی

طب سنتی چینی بر اساس بیش از 2500 سال اقدامات پزشکی چینی ایجاد شده است و شامل انواع مختلف داروهای گیاهی ، طب سوزنی ، ماساژ ، ورزش و رژیم درمانی است. امروزه طب سنتی چینی به طور گسترده ای در چین مورد استفاده قرار می گیرد و به طور فزاینده ای در اروپا و آمریکای شمالی به کار می رود.
طب سنتی ایران (TIM) یا طب ایرانی شامل کلیه دانش و روشهای مورد استفاده در تشخیص ، پیشگیری و از بین بردن بیماریها است که از دوران باستان تاکنون مشهور بوده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
طب سنتی این مزیت را دارد که به عنوان بخشی از فرهنگ در نظر گرفته شود و توسعه و ترویج طب سنتی احترام و افتخاری برای فرهنگ و میراث مردم در سراسر جهان است.

  • غذاها

تاریخچه غذاهای چینی به از هزاران سال پیش آغاز می شود و از هر دوره به دوره دیگر با توجه به آب و هوا ، شاهنشاهی و تنظیمات محلی تغییر کرده است.

ایرانی ها به دلیل آشپزی عالی محبوب هستند. علاوه بر این ، آنچه در سفر به ایران متوجه خواهید شد تنوع غذاهایی است. علاوه بر غذاهای سنتی ایرانی که در تمام نقاط کشور طبخ می شود ، اکثر شهرها و روستاها دارای غذاهای محلی و دستور العمل های غذایی ایرانی نیز هستند.

غذاهای ایرانی به انواع مختلفی از جمله آبگوشت و دیزی ، چلو ، خورش و کباب تقسیم می شوند.

شباهت و تفاوت های فرهنگی ایران با چین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone