1. خانه
  2. /
  3. تحصیل در چین
  4. /
  5. چین ، مقصد کسانی که به دنبال موفقیتند

چین ، مقصد کسانی که به دنبال موفقیتند

کشور چین مدتهاست که بعنوان یک کالج بین‌المللی دانشجویی شناخته شده است. بین سال‌های 1978 و 2016 تخمین زده شد که بیش از 4.5 میلیون چینی در خارج از کشور خود تحصیل کرده اند، که به سود فرهنگی و مالی دانشگاه های ایالات متحده، انگلستان، استرالیا، کانادا و فراتر از آن بوده است.

حدود 20 سال پیش تنها 3.4 میلیون دانش آموز در چین تحصیل کرده می‌کردند و اعزام دانشجو به چین از کشورهای خارجی رواج نداشته است. شاید از مهمترین دلایل آن این بود که تحصیل انگلیسی در چین تقریبا طی 10 سال اخیر پایه گذاری شده است.

 چین می خواهد به عنوان یک مقصد برتر آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. بعضی از صاحب نظران در حال حاضر چین را به عنوان بزرگترین کشور از نظر آموزش عالی بین‌المللی می‌شناسند. 

جهانی سازی و روند آن در چین:

بخش عمده ای از این رشد اخیر به احتمال زیاد به ابتکار One Belt One Road ، یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های خارج از کشور،که تا کنون راه اندازی شده است. در درجه اول این پروژه یک پروژه زیربنایی بوده است. حدود 900 میلیارد دلار به طرح هایی اختصاص داده شده که دسترسی به هر دو راه چه خطوط زمینی چه دریایی (مسیر جاده ابریشم قدیمی) را که از غرب به اروپا و از طریق آسیا عبور می کنند، افزایش می دهد.

دولت چین می گوید هدف این است که در “عصر جدید جهانی سازی” بروزرسانی شود که نه تنها خود بلکه تمام کشورهای منطقه را با سود همراه خواهد نمود. این کشور در رابطه با سیاست های خود توضیح می دهد: “آموزش یکی از مهمترین جنبه های استراتژی در دنیا است.”

به نظر می رسد تعداد دانشجویانی که از هند، اندونزی، لائوس، پاکستان و تایلند به کشور چین سفر می کنند از سال 2016 تا 2017 به طور متوسط ​​بیش از 20 درصد افزایش یافته است. CCG فکر می کند که به دلیل اینکه One Belt One Road مشاغل را برای مردم این کشورها ایجاد کرده است، مردم محلی انگیزه بیشتری دارند و از لحاظ مالی قادر به تحصیل در چین هستند.

تعداد برنامه های آموزش انگلیسی در پنج سال گذشته 63 درصد افزایش یافته است” .در مقایسه با سال 2005 (6391 نفر) دانشجویان آمریکایی دارای تحصیلات ابتدایی در چین در سال 2015 (12790) دو برابر دانشجویان تحصیل کرده بودند، در حالیکه تعداد دانش آموزان انگلیس که در آن تحصیل کرده اند، بیش از این مدت سه برابر شده است .

تحصیل در چین

دانشجویان بین المللی پس از ورود به چین نیز در ابعاد گسترده‌ای تغییر می کنند. بر  اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در سال 2016، بیش از 40 درصد دانشجویان خارجی در چین زبان چینی را فرا می‌گیرند. این رقم نشان دهنده کاهش 15 درصدی نسبت به سال 2012 است. در مقابل، تعداد دانشجویان در دوره های غیر زبان چینی، در حال افزایش است. تعداد دانش آموزان بین المللی PhD و Master  است که به ترتیب 49 و 28 درصد افزایش یافته است .

یکی دیگر از دلایل افزایش محبوبیت تحصیل در چین، تعدادی از بورس های تحصیلی ارائه شده است. در سال 2017، حدود 58،600 دانشجو بین المللی بورس تحصیلی دریافت کردند و در مقابل در سال 2006 تنها 8500 نفر این بورسیه را دریافت کردند.

چین علاوه بر تقویت تلاش ها برای جذب دانش آموزان بین المللی، اقداماتی را برای تشویق این دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور انجام می دهد. در سال 2017 وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی اعلام کرد که تا پایان سال هر دانشجوئی که تا پایان سال تحصیلی ، تحصیلات خود را در یک مؤسسه آموزش عالی در این کشور یه پایان برساند تا 5 سال اجازه کار خواهد داشت.

 

چرا دانشجویان چینی ترجیح می‌دهند در کشور خود تحصیل کنند؟

با این وجود که چین جایگاه خود را برای جذب دانشجویان بین المللی برقرار می سازد، افزایش تعداد افرادی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، در سال های اخیر کاهش یافته است. با توجه به وزارت آموزش و پرورش چین، در سال 2016، 544،500 چینی برای تحصیل به خارج از کشور رفتند. با این تفاوت که نسبت 4٪ بیشتر از سال 2015 است، نرخ رشد در سال گذشته به حدود 10٪ کاهش یافته است. امنیت یکی از دلایل اصلی برای دانشجویان بین‌المللی به همراه آموزش عالی بین المللی است.

بین سالهای 2016 و 2017، تعداد دانشجویان بین المللی که در موسسات آموزش عالی ایالات متحده پذیرفته شده اند، بر اساس IIE، 3.7 درصد کاهش یافته است، در حالی که در انگلستان ثبات نسبی وجود دارد. به طور مثال، CCG  از پرونده Yingying Zhang ، دانشجوی زن چینی که در ماه ژوئن 2017 در ایالات متحده آمریکا ناپدید شد، به عنوان یک پرونده برجسته که ممکن است تعدادی از متقاضیان دانشجویان خارج از کشور را متوقف کرده است، اشاره کند.

ارقام از وزارت امور خارجه چین نشان می دهد که بین سال های 2014 تا 2016 تعداد دانشجویان خارجی در خارج از کشور درخواست کمک های کنسولی را از 932 به بیش از 6100 افزایش داده است. 

دانشجویان در چین

 

برنامه های آینده:

در سال 2015، چین اعلام کرد که ” ابتکار عمل درجه اول “، که هدف از آن افزایش پدیده جهانی سیستم آموزش عالی است. در پایان سال 2049 – سالگرد 100 ساله تاسیس جمهوری خلق چین – در نظر دارد 42 دانشگاه جهانی را به خود اختصاص دهد.

براساس اطلاعات دولت، 45 درصد از باز پردازان دستمزد ماهانه کمتر از 6000 یوان (910 دلار) دارند و فقط 6 درصد می توانند درآمد ماهیانه ای بیش از 20000 یوان داشته باشند.

هنگامی که هزینه های تحصیل در خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد، جذابیت مطالعه بین المللی در داخل ممکن است قابل درک باشد. در هر صورت آینده به نظر بسیار واضح است. از همان ابتدای حکومت چین، قصد دارد این کشور را به عنوان یک مقصد برای دانشجویان و همچنین شهرتش برای کیفیت تحصیلات عالی را افزایش دهد.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone