شرایط تحصیل در خارج از کشور:

در جوامع امروز تحصیلات دانشگاهی و برای بعضی اقشار شرایط تحصیل در خارج از کشور دغدغه ای بزرگ برای  تمامی سنین است حتی تفاوتی ندارد که فرد شغل دلخواهش را پیدا کرده یا پیدا نکرده است.

 اشخاص به دلایل مختلف اعم از بالا بردن سطح علمی خود و جامعه ، علاقه به تحصیل و کسب دانش ، یافتن شغل مناسب ، ارتقاء رتبه شغلی ، چشم و هم چشمی با اقوام ، فرار از سربازی ( در آقایان ) و … اقدام به تحصیل می کنند. همیشه سوالاتی در راستای تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور از قبیل این که چه قاره ای یا چه کشوری برای تحصیلات دانشگاهی مناسب است ، آیا امکان تحصیل در خارج از کشور رایگان هست ، ملاک ها و معیار های انتخاب یک کشور خارجی برای تحصیل چیست و موارد مشابه به گوش می رسد. شرایط تحصیل در خارج از کشور در هر قاره وکشور متناسب با نوع انتظارات شخص از تحصیل در خارج متفاوت است . امکان دارد یک کشور در یک مقطع برای تحصیل مناسب باشد یا کشوری دیگر برای یک رشته تحصیلی خاص مناسب باشد . این که شخصی متقاضی دارای چه رزومه و معدلی است و چه شرایطی و انتظاراتی دارد در امر انتخاب یک کشور مهم و ضروری است. 

هدف از تحصیل در خارج از کشور:

هدف، لغتی بسیار کلیدی و کلی است . می توان گفت که هدف از تحصیل همان آرمان ها و ایده هایی است که باعث می شود تمام افکار و احساسات شخص به سمت تحصیل سوق یابد . از نظر قرآن کریم و بسیاری از دانشمندان ، تحصیل و کسب دانش وسیله ای برای رسیدن به اهداف متعالی است . از این رو نباید تحصیل را صرفا به عنوان هدف قرار داده و فقط به دنبال جمع آوری مدرک با درجات مختلف باشید . اشخاص با انگیزه های متفاوتی شروع به تحصیل می کنند و این امکان وجود دارد که در حین تحصیل انگیزه هایشان تغییر کند یا به کلی آنها را از دست بدهند . مهم این است که هدف و مقصود نهایی آنها از تحصیل در خارج از کشور چه باشد . قطعا انتخاب یک هدف درست ، برنامه ریزی شده و به دور از خیال پردازی سبب می شود تا آینده درخشانی را برای خود رقم بزند .

برنامه ریزی و تمرکز:

اپلای فرآیندی پر هزینه، پر استرس و وقت گیر می باشد. به همین دلیل نیازمند تمرکز زمانی و ذهنی، حداقل در فاصله سه ماهه منتهی به Deadline ها می باشد. با این حال توصیه میشود دانشجویان ترجیحاً ۱ سال قبل از اتمام مقطع تحصیلی خود در ایران و یا ۱ سال قبل از تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور، با کسب اطلاعات دقیق و از منابع موثق (وبسایت های رسمی وزارت کشور ، سفارت خانه در ایران و دانشگاه های معتبر و مشاوره با افراد با تجربه در امر تحصیلات بین المللی ) به انتخاب برنامه دقیق و مقصد نهایی خود اقدام نمایند.

نکته : گاهی به تعویق انداختن کار حتی برای یک روز میتواند متقاضی را یک ترم، یا یک سال عقب بیاندازد و حتی کاملاً از نتیجه گرفتن باز دارد.

حداقل معدل و رزومه و مدرک زبان برای تحصیل در خارج از کشور:

تمام ویژگی های که در یک شخص نهادینه شده و معمولا در طول زمان ثابت هستند را ویژگی های فردی می نامند. این ویژگی ها در هدایت تحصیلی یک فرد نقش بسیار مهمی را دارند. این موضوع برای شخصی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارد ، از اهمیت زیادی برخوردار است . این اهمیت به دلیل عدم آگاهی شخص نسبت به کشور های مختلف جهان است. 

هزینه زندگی و هزینه تحصیل در خارج از کشور:

(( هزینه )) ، غول بزرگی به نظر می آید که چه متقاضی تحصیل در ایران باشید و چه متقاضی تحصیل در خارج ، باید حتما به آن فکر کنید . فکر کردن به هزینه های زندگی و هزینه های تحصیل در روند تحصیل شما بسیار تاثیر گذار است . افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند چون کشوری غریب با کشور خودمان کاملا متفاوت است .

انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در خارج از کشور:

انتخاب یک کشور از میان قاره های آسیا ، اروپا ، آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی ، اقیانوسیه و آفریقا دغدغه ای مهم برای اشخاصی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند . شاید تجربه زندگی در خارج از کشور و تحصیل در خارج از کشور برای خیلی از افراد شیرین و رویایی باشد اما بهتر است کمی واقعی تر درباره این موضوع فکر کنید چون قطعا همه چیز به زیبایی آنچه میگویند نیست !

انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور:

واضح است که دانشگاه صرفا یک لغت برای نامیدن یک مکان خاص نیست ، بلکه مکانی است که می تواند آرزو ها و رویاهای اشخاص مختلف را به حقیقت تبدیل کند. پس طبیعتا انتخاب یک دانشگاه خوب مخصوصا برای تحصیل در خارج از کشور ، بسیار مهم است.

شرایط تحصیل در خارج از کشور

شرایط عمومی تحصیل در خارج از کشور

سابقه تحصیل در یکی از مقاطع زیر :

  • متوسطه نظری یا فنی حرفه‌ای جهت ادامه تحصیل در مقطع کالج
  • پیش دانشگاهی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی
  • کارشناسی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای پیوسته
  • دکترا جهت ادامه تحصیل در مقطع فوق دکترا و فرصت‌های مطالعاتی

شرایط مالی:

  • داشتن توانایی مالی جهت پرداخت هزینه‌های تحصیلی و زندگی در طی دوران تحصیلی

آمادگی جهت پرداخت:

  • هزینه بررسی مدارک و صدور پذیرش تحصیلی توسط دانشگاه
  • هزینه صدور روادید تحصیلی به سفارت کشور مورد نظر
  • آمادگی جهت رزرو:
  • هتل یا خوابگاه دانشجوئی در کشور مورد نظر (در بعضی موارد)
  • بلیط رفت و برگشت به کشور مورد نظر

مدارم لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی:

  • رزومه شخصی شامل سوابق تحصیلی ، علمی ، تحقیقاتی ، ورزشی ، شغلی
  • ترجمه گواهی آخرین مدارک تحصیلی و ریز نمرات بر حسب مورد با تائید وزارت دادگستری و امور خارجه و در صورت لزوم سفارت کشور مورد نظر
  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار + کپی صفحات 9-2
  • مدرک رسمی مربوط به آموزش به زبان انگلیسی (مانند IELTS و TOEFL) یا تحصیل در دانشگاه به زبان انگلیسی 
  • ترجمه شناسنامه بر حسب مورد

در رابطه با دانشجویان متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر مدارک فوق مدارک ذیل نیاز است :

  • توصیه‌نامه از سه استاد محل تحصیل دانشجو
  • ترجمۀ تز
  • تحقیقات
  • مقالات به چاپ رسیده در مجلات داخلی یا خارجی
  • سوابق شغلی

در رابطه با دانشجویان متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی برای مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد علاوه بر مدارک فوق مدارک ذیل نیز لازم است:

  • ترجمه سرفصل‌های تحقیقات
  • ارائۀ پروپوزال تحقیقاتی جهت تحقیقات در دوره دکترا
  • سوابق شغلی و تدریس در دانشگاه یا هیئت علمی

مدارک لازم جهت اخذ روادید تحصیلی:

  • 12 قطعه عکس 4×3 رنگی پاسپورتی
  • ترجمه سند ملکی والدین یا اسپانسر
  • گواهی موجودی حساب بانکی والدین یا اسپانسر، حداقل معادل هزینه‌های سال اول
  • گواهی اشتغال به کار والدین یا اسپانسر
  • آزمایشات سلامت جسمانی
  • گواهی وضعیت سلامت جسمانی و روانی توسط پزشک
  • بر حسب مورد، قبولی در مصاحبه سفارت کشور مورد نظر از جمله شرایط صدور روادید تحصیلی می‌باشد.
  • پایان خدمت یا معافیت سربازی برای مشمولان در گروه‌های مختلف سنی در مقاطع گوناگون از جمله معافیت تحصیلی (فقط در مقاطع بالاتر از لیسانس) ، جهت خروج از کشور ضروری است.

به عبارت دیگر برای اعزام دانشجو به خارج:

  • داشتن مدرک پیش دانشگاهی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی
  • جهت ادامه تحصیل در مقطع کالج داشتن مدرک نظری و یا فنی حرفه ای الزامی می باشد
  • داشتن مدرک دکترا برای ادامه تحصیل در مقطع فوق دکترا و فرصت های مطالعاتی
  • داشتن مدرک کارشناسی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته
  • شرایط مالی است که داشتن توانایی مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در طی دوران تحصیلی می باشد.

بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در خارج:

بورسیه های تحصیلی انواع محتلفی دارد لازم است از انواع و شرایط ان ها اگاهی کامل داشته باشید چراکه برخی از انها مختص کشوری خاص هستند. ازهمان ابتدا بهتر است  تعیین کنید که کدام کشوررا در نظر دارید. شرایط بورسیه تحصیلی در سایت دانشگاه مقصد به صورت کامل بیان شده است. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی  برای دانش آموزان هم ممکن است اما به پیگیری و تلاش نیاز دارد.

مطالب مفید :

تحصیل در چین

پزشکی و دندانپزشکی در چین

بورسیه تحصیلی روسیه

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

روند اقدام جهت اخذ بورسیه تحصیلی در خارج:

تهیه اسناد مورنیاز

ارسال پروپوزال و CV خود برای استاد جهت چک کردن و تایید توسط وی

نکته : متاسفانه اگر در نامه خود تمام جزییات را را ذکر نموده و  نامه را طولانی نمایید صحیح نیست و در برخی موارد اداره پذیرش و یا استاد اصلا وقت خواندن نامه را هم ندارد.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ بورسیه تحصیلی کلیک کنید.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص CV کلیک کنید.

شرایط تحصیل در خارج از کشور
شرایط تحصیل در خارج از کشور

چه کشور هایی برای تحصیل مقرون به صرفه هستند ؟

در هر کشوری دانشگاه هایی با عنوان دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی وجود دارد که شرایط ورود به هر کدام از آنها متفاوت است. البته که پذیرش در دانشگاه های دولتی بسیار سخت می باشد به دلیل اینکه ورود به دانشگاه دولتی هر کشور با توجه به شرایط آن متفاوت می باشد. برخی از کشورها به گرفتن آزمون های ورودی از داوطلبان اقدام می کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار زیاد می باشد و با توجه به کشورهای مختلف متفاوت است.

کشورها از نظر هزینه به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول

 کشورهایی هستند که شهریه و هزینه های بالایی (برای دانشگاه و تحصیل در کالج ) دریافت می کنند از جمله این کشورها سوئیس می باشد که هزینه تحصیل در آن بسیار بالا بوده و علاوه بر آن هزینه زندگی در این کشور زیاد می باشد برای مثال هزینه تحصیل در کشور سوئیس سالانه 18 هزار یورو است که در مقابل همین مقدار هم برای هزینه های فرد در زندگی باید در نظر گرفته شود.با این تفاسیر برای کسی که می خواهد در سوئیس تحصیل نماید سالانه 35 تا 40 هزار یورو صرف هزینه ی تحصیل و زندگی او می شود.

دسته دوم

کشورهایی هستند از نظر هزینه های تحصیل هزینه ی بسیار کمی را از دانشجو دریافت می کنند که برخی از این کشورها فیلیپین، پرتقال، ایتالیا و هند می باشد. هزینه تحصیل در این کشورها بین 4 تا 6 هزار یورو می باشد، همچنین ممکن است دانشجو بتواند از بورسیه های که در این کشورها وجود دارد و متخص آنهاست استفاده کند علاوه بر این سازمانی در ایتالیا وجود دارد که به دانشجویانی که از لحاظ تامین هزینه تحصیل دچار مشکل هستند با گرفتن مدارکی از دانشجویان بورسیه هایی را در اختیار آنها قرار دهد، به طور کلی می توان گفت که هزینه زندگی در این کشور ها هم بسیار کم می باشد به این صورت که هزینه زندگی یک دانشجو در هند بین 300 تا 500 دلار می باشد.

دسته سوم

 آن دسته از کشورهایی هستند که از نظر تحصیل رایگان می باشند و بابت آن از دانشجویان هزینه ای را دریافت نمی کنند از جمله این کشورها می توان آلمان و نروژ را نام برد که این کار باعث می شود که دانشجو فقط هزینه های مربوط به زندگی خود را پرداخت کند البته هزینه زندگی در هر کشور مختلف است، تعداد کشورهایی که تحصیل در آنها رایگان است بسیار کم می باشد، در قاره اروپا 5 کشور وجود دارد که تحصیلات در آنها رایگان می باشد البته دو نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد نکته اول این است که اگر دانشجو بورس دریافت کند می تواند در هر کشوری که می خواهد به رایگان تحصیل کند و  نکته دوم این است که اگر دانشجو فاند دریافت نماید ( یعنی هزینه زندگی را دانشگاه یا موسسه به دانشجو پرداخت می کند ) که این مورد شامل تعداد کمی از دانشجویان می شود.از بین کشورهایی که تحصیل در آنها رایگان می باشد اتریش می تواند مناسب ترین کشور به واسطه هزینه زندگی کمی که دارد باشد و از بین کشورهایی که تحصیلات در آنها نیمه رایگان است ایتالیا می تواند گزینه مناسبی باشد از این جهت که بورسیه هایی هم به دانشجو می دهد. مسئله بعدی که وجود دارد این است که هزینه ی زندگی دانشجو به طرز زندگی دانشجو هم بستگی دارد و ما در اینجا فقط هزینه متوسط هر دانشجو یک زندگی دانشجویی را بیان کرده ایم.

شرایط تحصیل با مدرک دیپلم:

در ارتباط با تحصیل می توان به چندین نکته توجه کرد:

  • مدرک دیپلم معادل ۱۲ سال تحصیل است.

در نظام جدید آموزشی ایران مدرک دیپلم معادل پیش دانشگاهی سابق یا همان ۱۲ سال تحصیل است. از همین رو این دسته از متقاضیان به راحتی می توانند برای ادامه تحصیل در کشور های مختلف اقدام نمایند.

  • مدرک دیپلم معادل ۱۱ سال تحصیل است.

برای ورود به دانشگاهها در مقاطع لیسانس و یا دوره های پزشکی بصورت معمول مستلزم ارائه پایان ۱۲ سال تحصیل می باشید که در صورت نداشتن مدرک لازمه، دوره ای به نام  foundation یا پیش دانشگاهی را در خاک کشور مقصد سپری کنید.

مشاوره تحصیل در خارج از کشور:

یکی از شرایط مهم برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور داشتن تسلط بر زبان اول آن کشور و یا داشتن مدرک زبان انگلیسی که همان ( زبان دوم ) هر کشوری است می باشد. پس از رفتن به کشور مورد نظر برای تحصیل از طریق همان کشور برای این افراد کلاس هایی با عنوان کالج برگزار می شود، حال اگر فردی مدرک زبان انگلیسی داشته باشد طول مدت زمان این کلاس ها برایش کمتر می شود و بالعکس فردی که هیچگونه تخصصی در رابطه با زبان ندارد زمان بیشتر را در این کالج ها شرکت می کند. شرایط سنی یکی دیگر از شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور می باشد که در هر کشور متفاوت می باشد. آزمون های ورودی از شرایطی است که جزء شرایط برخی از دانشگاه ها می باشد برای مثال کشور ترکیه آزمون SAT می گیرد .مسئله بعدی این است که فردی که اقدام به تحصیل در خارج از کشور دارد باید به آن دقت کند موضوع هماهنگی با سفارت هر کشور می باشد.

موسسه اعزام دانشجو بنیاد جهانی شما را در راه رسیدن به تحصیلات عالیه در خارج از کشور یاری میکند

مطالب مفید :

تحصیل در روسیه

پزشکی در روسیه

دندانپزشکی در روسیه

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

برچسب ها :

۳ دیدگاه. Leave new

  • سلام آیا گرفتن پذیرش از مقطع در حال تحصیل ممکنه؟ مثلا ترم دو ارشد باشی و برای مستر همون رشته اقدام کنی. معادل سازی میکنن؟ بورسیه چطور؟

    پاسخ
  • من دانشجو هستم معدلم کارشناسی رو باید ارسال کنم یا دیپلوم؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    برای تحصیل توی کره جنوبی
    نیاز به اجازه پدر و مادر هست؟اگر مثلا پدر نباشه باید کی تجازه بده یا بعد اون شخص نبود چی ممنون میشم توضیح بدید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone