اخذ بورس تحصیلی در اکثر نقاط جهان همواره مورد توجه دانشجویان در سراسر دنیا بوده است. امروزه با افزایش قیمت ارز افراد متقاضی تحصیل در خارج بجای آنکه قصد داشته باشند که پولهایشان را صرف تحصیل و هزینه های زندگی در خارج از کشور کنند به فکر اخذ بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های مختلف بیفتند. کسب بورسیه از دانشگاه های مختلف به این معنی است که می توانید به صورت رایگان در یک کشور تحصیلات خود را به اتمام رسانده و بعد از آن به آن کشور ورود نمایید.

 

بورسیه تحصیلی چگونه کار میکند؟

بورسیه کمک مالی است که به یک دانش آموز بر مبنای مشخصی ارائه می شود، معمولاً در درجه اول شایستگی تحصیلی. آنها می توانند بر اساس چندین معیار واجد شرایط بودن مانند نیازها، کشور یا منطقه مبدا، جنسیت، رشته تحصیلی، نژاد و غیره باشند. پول بورسیه نیازی به بازپرداخت ندارد زیرا وام نیست. آنها در قالب کمک های مالی، معافیت های شهریه و کمک هزینه تحصیلی ارائه می شوند. بورسیه یک رویکرد فوق العاده برای کمک به دانش آموزان در گذراندن تحصیلات – معمولاً آموزش عالی است. آنها به دانشجویان (آینده دار و قبلاً ثبت نام شده) و خانواده های آنها بخش قابل توجهی از تعهدات مالی عظیم آموزش عالی اعطا می شوند. سازمان ها و ارگان های مختلف بورسیه های تحصیلی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کالج ها، موسسات و دانشگاه ها اعطا می کنند.
بورسیه‌ها می‌توانند هزینه‌های مختلفی را که معمولاً به آموزش عالی مربوط می‌شوند، از هزینه‌های آزمایشگاه گرفته تا کتاب، اتاق و غذا، حمل‌ونقل، شهریه و حتی بیشتر فراهم کنند. بورسیه گاهی اوقات یک بار پرداخت می شود. سایر جوایز بورسیه قابل تمدید هستند، آنها در هر سال تحصیلی یا ترم تحصیلی برای چند سال یا کل مدت تحصیل، بودجه را برای دانشجویان فراهم می کنند. بورسیه ها ممکن است به طور کامل یا تا حدی تامین شوند، به این معنی که ممکن است تمام هزینه ها یا فقط کسری از آن را پوشش دهند.

اطلاعات کلی از اخذ بورس تحصیلی 

اگر به دنبال کسب بورسیه تحصیلی هستید باید با زبان آن کشور با دانشگاه و اساتید آن کشور ارتباط برقرار نمایید . البته بعضی از دانشگاه ها برای اعطای بورسیه از طریق اساتید اقدام می کنند و فقط و فقط از طریق اساتید بورسیه را اعطا می کنند. حال به توضیحات بیشتری در زمینه اخذ بورسیه می پردازیم. 

اولین قدم برای دریافت بورسیه این است که مدارک مورد نیاز خود را تهیه کنید . ممکن است دانشگاه در داخل سایت خود اعلام کرده باشد که باید به استاد سوپر وایزر اعلام نمایید. به طور مثال اگر در مقطع دکترا قصد اقدام دارید باید سی وی خود را برای اساتید ارسال نمایید. (برای اطلاعات بیشتر برای سی وی کلیک کنید) بدترین حالت در این بخش این است که دانشجویان سی وی خیلی طولانی برای اساتید ارسال می کنند و توجه داشته باشید که شما در این مرحله باید به صورت بسیار مختصر و کوتاه اعلام نمایید که من در موضوعی که شما در آن کار کرده اید من تحقیق انجام داده ام و سابقه ی کاری شما را مطالعه نموده ام. در صدد باشید که حسی را به اساتید منتقل نمایید که شما منحصرا با آن استاد یا سوپروایزر در ارتباط هستید و نباید این حس برای آن استاد به گونه ای باشد که شما آن متن را برای اساتید زیادی ارسال نموده اید در اینصورت حس خیلی بهتری به آنها منتقل میگردد و دیدگاه آنها نسبت به شما تغییر خواهد کرد .

نکته : متن و تیتر ایمیل شما نیز تاثیر گذار خواهد بود و استاد به تیتر شما نیز اهمیت ویژه ای می دهد . یک استاد دانشگاه ممکن است 1000 دانشجو داشته باشد و اگر هر کدام از این دانشجویان یک روز در میان یک ایمیل برای اساتید ارسال نمایند شما تعداد ایمیل ها را در نظر داشته باشید . این تعداد ایمیل مسلما در روند کاری اساتید تاثیر دارد و تیتر ایمیل شما در این مرحله تعیین کننده است .

وقتی صحبت از اخذ بورس تحصیلی میشود این موضع مطرح میشود که این بورسیه به چه چیز های تعلق میگیرد. برای در یافت بورسیه ارائه سی وی یکی از مهمترین مراحل است . دانشگاه آزاد یا سراسری تاثیر آنچنانی بر روی دریافت بورسیه ندارد . بورسیه میتواند حتی از دبیرستان به شما تعلق بگیرید تا مقطع دکتری .

وقتی شما وب سایت های دانشگاه ها را مطالعه میکنید در مقطع لیسانس باید فرد بسیار ویژه ای باشید تا بتوانید بورسیه دریافت نمایید. 

بعضی از دانشگاه ها در وب سایت هایشان حالت راهنما برای دریافت بورسیه قرار داده شده است. اگر مدارک شما کامل باشد و برای اساتید ارسال نمایید خود اساتید شما را برای دریافت بورسیه به دانشگاه معرفی میکنند. لازم به ذکر است که اگر بتوانید در طول تحصیل فعلی خود از تمامی اساتید در طول هر ترم یک توصیه نامه دریافت نمایید در هنگام اپلای برای دریافت بورسیه تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت .

یادتان باشد برای دریافت بورسیه همواره کار خود را دنبال نمایید زیرا این پیگیری شما است که اساتید را راضی نگه می دارد. برای دریافت بورسیه از دانشگاه های معدل محور باید در نظر داشته باشید که در مرحله ی اول معدل شما بسیار اهمیت دارد و در مرحله ی بعدی توصیه نامه اساتید اهمیت دارد .

 

انتخاب کشور:

قطعا یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های اکثر افراد، انتخاب کشور است. در کشورهای مختلف شرایط مختلفی و متفاوتی جهت اخذ بورس تحصیلی و کمک هزینه وجود دارد که متقاضیان باید با بررسی دقیق آن ها از منابع مختلف مانند سایت دانشگاه ها، سفارتخانه آن کشور و دیگر منابع معتبر بپردازند.

انتخاب دانشگاه

اولین مرحله انتخاب دانشگاهی است که قصد دارید در آنجا بورسیه شوید. این مرحله قطع به ‌یقین مهم‌ترین مرحله است. باید دانشگاه را نسبت به حوزهٔ پژوهشی تخصصی خود انتخاب کنید و اگر می‌بینید دانشگاهی تخصص شما را نیاز دارد سریعاً اقدام کنید.

دانشگاه های هر کشور بر اساس استانداردهای جهانی، دانشگاه های طراز اول و برتر دیگر کشورها را می شناسند و در امتیاز بندی خود برای آن ها امتیاز ویژه ای قائل می باشند.

داشتن معدل الف (بالای ۱۷) نیز از دیگر فاکتورهای بسیار تاثیر گذار است. گاهی این سوال پیش می آید که آیا تفاوت معدل در دانشگاه های دولتی و سراسری ایران و دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و … مورد توجه قرار می گیرد یا خیر؟ و آیا بین معدل کسی که در یک دانشگاه دولتی تحصیل کرده و کسی که در یک دانشگاه آزاد و … تحصیل کرده وجود دارد و برای کسانی که در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند امتیازی در این مورد وجود دارد یا خیر. در اینجا باید گفت تفاوت خاصی در این مورد میان این دانشگاه ها وجود ندارد و فرد در هر دانشگاهی که تحصیل کرده باید معدل بالایی داشته باشد تا بتواند کمک هزینه دریافت نماید.

نمره زبان

داشتن نمره زبان خوب تافل و آیلتس یکی از فاکتورهای بسیار مهم در اخذ بورس تحصیلی است. این نمرات هر چند برای مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است اما به طور کلی تافل بالای ۱۰۰ و آیلتس بالای 6 مورد نیاز است.

داشتن مقاله و طرح های تحقیقاتی :

 قطعا یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در انتخاب یک فرد برای اختصاص اخذ بورس تحصیلی به وی داشتن مقالات داخلی و خارجی آن فرد است. در صورتی که فرد مقاله ای را – مخصوصا مقالات در مجلات معتبر بین المللی – داشته باشند نمره بهتری در این رقابت کسب خواهند کرد.

ثبت اختراع

در صورتی که فرد اختراعی را در کشور خود و یا دیگر کشورها به ثبت رسانده باشد، این موضوع کمک خوبی به وی در اخذ بورس تحصیلی خواهد داشت.

شرکت در دوره ها، کنفرانس ها، همایش ها و کارگاه های آموزشی :

اگر فردی مدارکی دال بر شرکت در دوره ها و کنفرانس های علمی، عملی و آموزشی داشته باشد و علاقه خود را به رشته درخواستی وی نشان دهد، این مورد در روند پروسه پذیرش و اخذ بورس تحصیلی وی تاثیر گذار خواهد بود.

تحویل رزومه :

ابتدا با تکمیل فرم‌های درخواست پذیرش و پاسخ گرفتن از دانشگاه و مذاکره با آن‌ها باید رزومهٔ خود که باید حتماً به زبان انگلیسی و کارشده و قوی باشد را ارسال کنید و پیگیر جواب آن شوید. دقت کنید که در تحویل رزومه تمام و کمال محتوای آن را تنظیم کنید، از بقیه افراد در این حوزه کمک و مشاوره بگیرید.

تحویل مدارک :

بعد از قبولی رزومه باید مدارک خود را کامل تحویل دهید، دقت کنید در این مرحله باید تمام چیزهایی که خواسته‌شده است را به دقت ارائه دهید. در نظر داشته باشید شاید برخی از مدارکی که خواسته می‌شود را نداشته باشید، حتماً به بخش پشتیبانی دانشگاه اطلاع دهید تا یا معادل آن را ارائه کنید و یا بتوانید بدون ارائهٔ آن مدرک پرونده‌تان را تکمیل کنید. گاهی مدارکی نظیر برگهٔ استشهادیه و عدم سوء سابقه و یا ترجمهٔ مدرک و … خواسته می‌شود که می‌توانید معادل آن‌ها را هم ارائه کنید. مهمترین و اصلی ترین مرحله در اقدام برای درخواست و نهایتا دریافت یک بورسی تحصیلی داشتن اطلاعات کافی در مورد شرایط هر فردی است که می تواند این کمک هزینه ها را دریافت نماید.

اخذ ویزا :

باید ابتدا برای آن اقدام کنید و سپس بعد از مراحل مصاحبه و تأیید سفارت و بیمه و قضایای مربوط به آن مجاز به دریافت ویزا هستید. حتماً برای وقت گرفتن از سفارت برای مصاحبه و مراحل دریافت ویزا سروقت و دقیق باشید چراکه ممکن است وقت آن بگذرد و برای وقت گرفتن دوباره به مشکل بخورید.

اخذ اقامت:

مرحلهٔ نهایی اخذ اقامت می‌ باشد. این مرحله مهم است که همیشه هدف خود را جلوی چشم خود قرار دهید تا بتوانید دور از زادگاه خود موفق باشید. مراحل حضور در دانشگاه و ملاقات حضوری و برنامه‌ها و آغاز تحصیل در آنجا نیز به ترتیب کارهایی هستند که باید انجام دهید.

دوره های تحصیلات تکمیلی

انواع اخذ بورس تحصیلی به صورت زیر می باشد. اخذ بورس تحصیلی در مقطع فوق لیسانس حدود 8 تا 16 هزار دلار در سال و در مقطع دکترا بین 14 تا 30 هزار دلار در سال می باشد.

  1. بورسیه و یا Fellowship

بورسیه ها معمولا از سوی دانشکده ها یا شرکتها و موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان مستعد در تعدادی محدود قرار می گیرد. خصوصیت اصلی بورسها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن آن لازم نیست کار بکنید. معمولاً برای کسب بورسیه نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و حتی نمره زبان و توصیه نامه های اساتید مهم هستند. این مورد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می شود و بسیار رقابتی است.

  1. دستیار تدریس و یا Teaching Assistant

شما بعنوان TA یک استاد برای تدریس معرفی می شوید. وظیفه TA بصورت عمومی شامل نمره دادن، کمک به دانشجویان و اداره جلسات هفتگی می باشد. دریافت TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و توانایی تدریس بستگی دارد. معمولاً دانشگاههای مختلف کلاسها و یا دوره هایی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند.

  1. دستیار تحقیق و یا Research Assistant

بعضی اساتید از طریق تعریف پروژه های تحقیقاتی بویژه در رشته های مهندسی و بیولوژی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان بعنوان RA تعلق می گیرد.

توجه: بورسیه ممکن است بر اساس نمره تافل یا جی آر ای باشد. در برخی دانشگاه ها بورسیه بر اساس تعداد واحد های درسی بین 800 تا 1500 دلار در هر درس می باشد.

اخذ بورس تحصیلی
اخذ بورس تحصیلی

نحوه اخذ کمک هزینه تحصیلی برای دوره های فوق لیسانس یا دکتری

  1. دانشجویان در هنگام ارسال تقاضای پذیرش باید اعلام نمایند که خواهان اخد بورس تحصیلی هستند. دانشگاه با بررسی پرونده دانشجو ، میزان اخذ بورس تحصیلی و شرایط آنرا را در برگه پذیرش اعلام می کند. این اطلاعات ممکن است به صورت حداقل مبلغ کمک هزینه تضمینی از سوی دانشگاه (مثلا12 هزار دلار در سال)،زمان (حداکثر 4 سال) و شرط معدل (معدل A) باشد. این کمک هزینه ها معمولا به صورت TA و یا ترکیبی از TA، RA، Fellowship Grant  است.
  2. در برخی از دانشگاه ها یا بعضی رشته ها، اساتید دارای بودجه های تحقیقاتی برای پروژه های خود هستند و باید بخشی از این بودجه را به دانشجویان بعنوان RA پرداخت نمایند. از سوی دیگر دانشجویان باید با تماس با اعضای هییت علمی دانشکده به دنبال یک استاد راهنما (Supervisor) باشند. در صورتی که استاد راهنما شرایط علمی و علایق تحقیقاتی دانشجو را قبول کند و بودجه نیز داشته باشد، دانشجو را تایید کرده و به دانشکده اعلام می کند.
  3. دانشجویان پس از پذیرش و شروع تحصیل در ترم های دوم و یا سال دوم به بعد می توانند برای دریافت بورس از موسسات داخل دانشگاه (مانند گروه های تحقیقاتی) و یا مراکز خارج دانشگاه (مانند مراکز غیر انتفاعی و یا موسسات دولتی) بورس بگیرند.

در نهایت به این نتیجه میرسیم که دریافت بورسیه به سادگی صورت میپذیرد ولی باید در این راه زمان زیادی را صرف نمایید . تمامی این مراحل به پیگیری شما بستگی دارد و همان طور که میدانید اعطای بورسیه به خود دانشگاه بستگی دارد .

اگر سوالی دارید از ما بپرسید.

موسسه اعزام دانشجو بنیاد جهانی شما را در راه رسیدن به تحصیلات عالیه در خارج از کشور یاری میکند

مطالب مفید :

تحصیل در روسیه

پزشکی در روسیه

دندانپزشکی در روسیه

 

 

 

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

 

برچسب ها : , ,

۱۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone