1. خانه
  2. /
  3. اخبار
  4. /
  5. نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

انگیزه نامه تحصیلی

داشتن یک رزومه قوی برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه یک گام بزرگ می‌باشد.بنابراین در این مقاله نحوه نوشتن رزومه تحصیلی را برای شما تشریح خواهیم کرد.

برای نگارش  رزومه آکادمیک باید این را بدانیم رزومه تحصیل یا همان  CVشامل چه قسمت‌هایی است و در هر بخش از رزومه تحصیلی چه اطلاعاتی و با چه ترتیبی  قرار گیرد .

و اینکه ساختار کلی و نحوه چینش این بخش‌ها در رزومه  به چه شکل است؟

نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

معرفی قسمت های مختلف رزومه 

تعداد صفحات رزومه تحصیلی

بر خلاف رزومه کاری که باید به صورت مفید و مختصر و خلاصه نوشته شود ، رزومه تحصیلی از این قانون تبعیت نمی‌کند.

چرا که شما تا جایی که نیاز است می‌توانید آن را گسترش دهید و محدودیتی در تعداد صفحات ندارید،اما طولانی نوشتن آن هم پیشنهاد نمی‌شود.

در نوشتن رزومه تحصیلی ،برای تعداد صفحات آن استاندارد و قانونی وضع نشده است اما 4 صفحه برای یک رزومه خوب کفایت می‌کند و بهتر است که از این تعداد صفحه فراتر نرود.

1-مشخصات فردی

 

اولین چیزی که در رزومه و در بالاترین قسمت نوشته می شود نام شما است.

دقت کنید که در قسمت فوقانی رزومه خود عباراتی مانند Resume و CV  (curriculum vitae)  و عناوین دیگری که برای رزومه به کار می رود پرهیز کنید.

در قسمت اطلاعات نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد یا سن، تلفن و آدرس و ایمیل شخصی فرد از نکات مهم و لازم این قسمت می باشند. 

در نظر داشته باشید که ایمیلی را که وارد می‌کنید،یک آدرس ایمیل مناسب و حرفه ایی باشد.

منظور از ایمیل حرفه ایی در رزومه تحصیلی چیست؟

 

یک آدرس ایمیل حرفه ای همانند فرمت های گفته شده در زیر است:

 

  1. نام و نام خانوادگی mahdi.Ahmadzadeh@gmail.com
  2. مخفف نام و نام خانوادگی کامل M.Ahmadzadeh@gmail.com
  3. نام کامل و مخفف نام خانوادگیMahdi.A@gmail.com
  4. استفاده از سال میلادی و اسم Mahdi.A.1990@gmail.com

برای ساخت ایمیل شما تنها مجاز به استفاده از اعداد و حروف معنا دار و مرتبط به خودتان هستید .

 

 

2- تحصیلات و توانایی های علمی

در این بخش مقاطع و سوابق تحصیلی خود را بیان می کنید.

مدت زمانی تحصیل در هر مقطع،عنوان دقیق رشته تحصیلی،نام دانشگاه یا دبیرستان و پیش دانشگاهی و معدل فارغ التحصیلی از مواردی هست که باید در این قسمت عنوان شوند.

هدف از تکمیل این قسمت این است که سوابق تحصیلی خود را با بیان جزییات به صورت مجزا عنوان نمایید. 

در این قسمت شما باید همه ی سوابق تحصیلی خود را به صورت معکوس از جدید مدرک خود تا قدیمی ترین مدرک خود بنویسید.

چرا که مدارک و یا مطالب شما هرچه جدید تر و به روز تر باشند سطح و ارزش آن بالاتر است.

 

3- گواهینامه ها و تخصصی ها

این قسمت شامل دوره های تخصصی-کاری،مدارک تخصصی مرتبط و توانایی‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری مرتبط و زبان‌های خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد.

ذکر کنید با چه زبان‌های خارجی آشنا هستید و تا چه حد؟  میزان مهارت خود در هر بخش یا نمره آزمون ان مهارت را عنوان کنید.

نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

4- سوابق شغلی در نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

 

در این بخش برای نشان دادن مهارت های خود در حوزه ی تخصصی ، سال هایی که در آن کار کرده اید و همچنین دستاورد های کسب کرده در شغل تخصصی و مرتبط  با رشته تحصیلی  است.

5- سوابق علمی و پژوهشی و مقالات و کتاب های چاپ شده

 

یکی از کلیدی ترین بخش های رزومه شما که در ادامه‌ی قسمت های قبل می آید ، بخش  مقالات و کتاب های چاپ شده و تحقیقات است .

فهرست کارهای تحقیقاتی ، کتاب ها و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس‌ها یا ژورنال های داخلی و خارجی ارائه نموده‌اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید.

عنوان دقیق مقاله یا کتاب را قید کنید.در صورت لزوم چکیده ای نیز عنوان نمایید.

بعد از آن نیز به سوابق تحصیلی خود،افتخاراتی که کسب کردید،سخنرانی ها و کنفرانس هایی که دعوت شده اید و….. اشاره کنید.

نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

6- عضویت ها

در این بخش در صورت داشتن عضویت در انجمن ھای علمی , واحد ھای پژوھشی در این قسمت باید ذکر شود.در صورتی که عضویت انجمن های علمی و تخصصی مربوط به حیطه تحصیلی یا کاری مرتبط دارید را عنوان نمایید.

به طور مثال:عضویت انجمن مشاورین مدیریتی،عضویت نظام مهندسی،عضو انجمن خبرنگاران ورزشی و…….

 

 

 

7- عناوین و افتخارات

در این بخش باید تمامی جوایز و افتخاراتی که در مراحل زندگی و تحصیل به دست آورده اید را از آخرین و جدید ترین آنھا شروع نمایید.
بطور مثال می توانید به این موارد اشاره نمایید: کسب رتبه های بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت آن و ……  .

8 – علایق

در صورت تمایل می توانید فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه‌ای در این زمینه ها نیز دارید، حتما ذکر کنید.

 

 

 

9-معرف‌ها

در رزومه‌های علمی معمولا رسم هست که افرادی را بعنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس می‌آورند. شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. لذا نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلا اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید. این معرف‌ها می‌ بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه‌های شما را تکمیل نموده‌اند.

نکته : حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

قالب بندی در نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

 

نحوه‌ی نگارش و نحوه ی قالب بندی و نحوه ی نوشتن رزومه تحصیلی باید خوانایی آن را سهولت ببخشد.فونتی خوانا با سایز 11 الی 12  و حاشیه‌ایی به اندازه ی 1/5 الی 2/5 مناسب ترین حالت نگارش است.

یکنواختی و ساختار متن را در سر تا سر رزومه خود حفظ کنید. از Bold، Italic، Underline  خیلی کم استفاده نمایید.

از غلط های املایی و گرامری، تایپی ،دستور زبانی اجتناب کنید.این موارد می تواند موقعیت رزومه شما را به خطر بیاندازد و امکان محرومیت از پذیرش وجود خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید : CV چیست؟

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone