تحصیل دکترا در روسیه

رتبه بندی دانشگاه های روسیه

امسال 10 دانشگاه برتر در روسیه در رتبه های بالای 50  BRICS  قرار گرفته اند و نسبت به رتبه سال گذشته موقیت خود را بهبود بخشیده اند. نقاط قوت و آخرین رتبه بندی QS هر دانشگاه را در سال 2023 برای شما در این مقاله آورده ایم.

 

رتبه بندی دانشگاههای روسیه

1. دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف

رتبه کشوری: ۱
رتبه جهانی: ۷۵

 

دانشگاه دولتی مسکو در سال 1755 تأسیس شد. بیش از 40،000 دانش آموز (فارغ التحصیل و کارشناسی ارشد) و حدود 7000 دانشجوی کارشناسی که در این بین تعداد زیادی دانشجوی پزشکی در دانشگاه لومونسوف تحصیل می کنند و بیش از 5،000 نفر از متخصصان ،دوره های تجدید نظر را در اینجا می گذرانند.

 بیش از 6000 استاد و استادیار و حدود 5 هزار محقق برای دانشکده ها و موسسات تحقیقاتی این دانشگاه کار می کنند.

 هر سال دانشگاه مسکو حدود 4000 دانشجوی  بین المللی را از سراسر جهان ثبت نام می کند.

 محوطه این دانشگاه یک سیستم بسیار پیچیده است که دارای 1000000 متر مربع مساحت در 1000 ساختمان و سازه است که 8 خوابگاه آن بیش از 12000 دانش آموز و 300 کیلومتر از خطوط برق است. سیستم کتابخانه MSU یکی از بزرگترین در روسیه است با 9،000،000 کتاب، 2،000،000 از آنها در زبان های خارجی و میانگین تعداد خوانندگان 55،000، با استفاده از 5،500،000 کتاب در سال است.

2.دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو

رتبه کشوری: ۲
رتبه جهانی: ۲۳۰

دانشگاه بومن مسکو (BMSTU) یک دانشگاه فنی (پلی تکنیک) واقع در مسکو روسیه است. دانشگاه بومن یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه‌های فنی روسیه است. این دانشگاه تا مقطع دکترا در رشته‌های مختلف مهندسی و علوم کاربردی را پشتیبانی می‌کند و بیش از ۱۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه بومن در حال تحصیل هستند.

دانشگاه بومن به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های روسیه شناخته شده است و به طور مرتب در رتبه بندی رسمی دولت و کسب و کار رتبه‌بندی شده است. همچنین سه جایزه برتر در رتبه‌بندی فارغ‌التحصیلان بزرگ‌ترین شرکت‌های روسی را به خود اختصاص داده است. از ویژگی‌های این دانشگاه همکاری نزدیک با مؤسسات صنعتی، علمی، آموزشی و فرهنگی، آکادمی نیروی دریایی، برخی از ادارات موسسه ساخت ماشین آلات شیمی، موسسه فناوری شیمی و موسسه فیزیک مهندسی، آکادمی نظامی دفاع شیمیایی، MAI، موسسه مهندسی برق، موسسه معماری است. در حال حاضر استراتژی دانشگاه این است که منابع انسانی را در زمینه‌های پیشرفته علم و فناوری روسیه در جهت پیش‌برد اهداف توسعه اقتصادی کشور مانند سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی فراهم سازد.

3. دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

رتبه کشوری: ۳
رتبه جهانی: ۲۶۰

رتبه بندی دانشگاههای روسیه
رتبه بندی دانشگاههای روسیه

 

دانشگاه نووسیبیرسک روسیه( Novosibirsk NUS )دانشگاهی روسی می باشد که در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد.

این دانشگاه در فاصله بسیار کمی از شهر Novosibirsk قرار دارد و در حقیقت در جنوب سیبریا  واقع شده است که حدود ۷۰ آزمایشگاه تحقیقاتی و ۵۰ موسسه تحقیقاتی را در خود جای داده است.

بیاد داشته باشید که امکان تحصیل در علوم مختلف از جمله تحصیل پزشکی در دانشگاه  نووسیبیرسک و یا ریاضیات برای اشخاص وجود دارد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در بالا فرصت کارکردن با متخصصان مدرن برای افراد نیز وجود دارد .

همچنین امکان تحصیل در ۱۵ گرایش مختلف و به زبان انگلیسی برای دانشجویان وجود دارد که از پزشکی عمومی (دکترای فیزیک) تا دوره های زبان روسی خواهد بود.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه با توجه به مورد تایید واقع شدن این دانشگاه ،مورد نظر برخی از متقاضیان  واقع شده است.

سرمای زیاد هوا در این شهر یکی از عواملی است که اخیراً تقاضا برای این دانشگاه را کاهش داده است.

 

آمار کلی دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

  • کل دانشجویان :۷۲۰۰ / دانشجویان بین المللی:۱۲۰۰
  • دانشکده:۹/ دپارتمان:۱۱۲
  • دانشکده ۲۸۰۰
  • برنامه تحصیل به زبان انگلیسی: ۱۰
  • برنامه های تحقیقی برای دانشجویان بین المللی: ۲۸
  • برنامه های آموزشی بین المللی: ۲۹
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی و مجهز به تجهیزات: ۷۰
  • موسسه علمی و تحقیقاتی شعبه RAS سیبریا برای دانشجویان
  • بیش از ۱۰۰۰ آزمایشگاه علمی و تحقیقی که از تجهیزات پیشرفته ای استفاده می نمایند.
  • بیش از ۱۰۰۰ دانشجوی بین المللی از ۳۷ کشور
  • ۷۲ برنامه کارشناسی ارشد به زبان روسی
  • ۱۵ برنامه کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی
  • ۳ برنامه دکترا به زبان انگلیسی
  • ۲۸ برنامه کارآموزی برای دانشجویان بین المللی
  • ۲۹ برنامه بین المللی
  • ۱۳۲ برنامه برای ۲۹ کشور

سایر امکانات

  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک Novosibirsk در Akademgorodok واقع شده است که به عنوان یک منطقه منحصر به فرد در نظر گرفته می شود که تمرکز اصلی آن بر علوم؛ آموزش و دانش تجاری می باشد.Akademgorodok در ۳۰ کیلومتری Novosibirsk واقع شده است. 
  • دانشجویان NSU قادر به شرکت در فعالیت های تحقیقاتی و کارهای تحقیقی مرتبط با موسسه علمی و آموزشی NSU نیز می باشند.
  •  در حال حاضر دانشگاه Novosibirsk از مدرسه عالی (مدرسه فیزیک و ریاضیات) و کالج برتر؛ ۱۳ ساختمان؛ دپارتمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد؛ مدرسه اساتید، موسسه فنی و حرفه ای و دپارتمان تحقیقاتی تشکیل شده است.
  • این دانشگاه در مرکز علمی  Novosibirsk؛ Akademgorodok و یا جایی که تحقیقات علمی صورت می گیرد واقع شده است. همچنین دانشجویان NUS قادر به انجام تحقیقات در حین تحصیل می باشند و امکان انجام تحقیق پس از پایان دوره تحصیلی برای آنان وجود دارد.

سایر اطلاعات

  • خاطر نشان میکنیم که حدود ۸۰ درصد از اعضای دانشکده NSU در مراکز علمی مشغول به کار می باشند کسانی که سوابق تحصیلی درخشانی در مدارس علمی و یا تدریس دانشجویان به صورت خصوصی دارند. 
  • تجهیزات پیشرفته در NSU منجر به راه اندازی سیستم های ماهواره ای راهیابی شده است و علاوه بر آن سیستم های وضعیت شناسی روسی جهانی را راه اندازی کرده است.
  • دانشگاه NSU فناوری های مرتبط با نانو خود را در تمامی زمینه های زیر گسترش داده است : برق؛ فناوری های زیست شیمیایی و پزشکی؛ سیستم های لیزری؛ پرتو درمانی های خلاقانه و درمان سرطان؛ طراحی ملکولی و خلق مجدد مواد باطله

چرا دانشگاه نووسیبیرسک NSU ؟

علوم حقیقی

دانشگاه دولتی Novosibirsk در مرکز علمی و تحقیقاتی معروف Akademgorodok واقع شده است. حدود ۸۰ درصد از اعضای این دانشکده دانشمندان متعلق به سیبریا (از شعب آکادمی علوم روسیه) می باشند. این درحالیست که آموزش در این موسسه ارتباطات نزدیکی با موفقیت های علمی نیز خواهد داشت.

عدم اتلاف زندگی و اوقات در ترافیک

دسترسی به تمامی امکانات موجود در این دانشگاه مانند خوابگاه؛ مراکز ورزشی؛ استادیوم؛ ۳۵ موسسه علمی به راحتی امکان پذیر است .

هزینه های زندگی و مقروت به صرفه در سیبریا

براساس آمار گرفته شده از QS؛

دانشگاه دولتی Novosibirsk در رتبه بندی دانشگاههای روسیه

در رتبه بندی دانشگاههای روسیه دانشگاه دولتی Novosibirsk به عنوان دومین دانشگاه برتر کشور روسیه در نظر گرفته می شود. این در حالیست که هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به مسکو و یا StPetersburg بسیار مقرون به صرفه می باشد، یکی از دلایلی که متقاضیان اعزام به رشته پزشکی اخیرا این شهر را انتخاب میکنند علاوه بر هزینه زندگی مناسب ، شهریه پایین تر نسبت به مسکو برای دانشجویان پزشکی در روسیه جالب توجه میباشد.

4. دانشگاه ایالتی تومسک (TSU)

رتبه کشوری: ۴
رتبه جهانی: ۲۶۴

دانشگاه ایالتی تومسک دارای سابقه آموزش عالی 139 ساله می باشد و دارای سیاست پذیرش انتخابی مبتنی بر آزمون ورودی است. متقاضیان بین المللی جهت تحصیل در روسیه واجد شرایط درخواست ثبت نام در دانشگاه تومسک این کشور می باشند. TSU همچنین چندین دانشکده با امکانات و خدمات فراوان برای دانشجویان دارد از جمله کتابخانه، امکانات ورزشی و یا فعالیت ها، تحصیل در خارج از کشور و برنامه های تبادل، دوره های آنلاین و فرصت های آموزش از راه دور، و نیز خدمات اداری فراهم می کند. در این دانشگاه همیشه تمرکز بر روی نوآوری بوده است، در سال 1993 اولین پارک فن آوری روسیه در محوطه دانشگاه افتتاح شد و در سال 2010 دانشگاه “وضعیت ملی تحقیق” را به دست آورد که اهمیت کار خود را در سطح ملی نشان می دهد.

دوره های دانشگاه تومسک

محوطه دانشگاه دارای مجموعه ای از ساختمان های عمومی و آموزشی می باشد. یکی از برجسته ترین مکان ها در این دانشگاه ، باغ گیاه شناسی سیبری با 128 هکتار است که از سال 1880 افتتاح شده است،مجتمع دانشگاه همچنین دارای 6 موزه جداگانه می باشد. TSU در حال حاضر دارای 23 مدرسه مختلف است که دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می کنند. رشته IT در این دانشگاه دارای بیش از شصت آزمایشگاه کلاسی است که دو نفر از فارغ التحصیلان این رشته که از اعضای نوبل هستند مشغول به کار هستند. زمینه های تخصص در تحقیق شامل تکنولوژی پزشکی، مواد نیمه هادی، فیزیک پایه و زیست، آب و هوا و مناظر می باشد.

جهت پذیرش در دانشگاه تومسک قبل از 15 ژوئن (برای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد) یا 15 ژوئیه (برای برنامه پیش دانشگاهی) درخواست خود را همراه با کپی پاسپورت خارجی و کپی گواهی تشخیص برای هر گواهی یا دیپلم تحصیلی خارجی دریافت شده به روسی یا انگلیسی به دانشگاه ارائه دهید. متقاضیان برنامه تحصیلات تکمیلی باید آثار علمی منتشر شده خود را نیز ارائه دهند.

 

5. دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ

رتبه کشوری: ۶
رتبه جهانی: ۲۷۰

یکی از گزینه های مورد توجه دانشجویان ایرانی شرایط تحصیل پزشکی در روسیه است که از هزینه های بسیار مقرون به صرفه ای نیز برخوردار است . یکی از بهترین دانشگاه های روسیه که دارای سابقه طولانی و افتخار آمیز برای آموزش دانشجویان روسی و بین المللی است ، دانشگاه سنت پترزبورگ می باشد . از زمان آغاز برنامه بین المللی در سال ۱۹۴۷ بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی بین المللی از بیش از ۵۰ کشور از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند . در حال حاضر تعداد دانشجویان بین المللی آن بیش از ۵۰۰۰ دانشجو است . برنامه های آموزشی دانشکده های اصلی سن پترزبورگ بر اساس استانداردهای آموزشی دولتی است که توسط وزارت بهداشت و درمان فدراسیون روسیه طراحی شده است .

بررسی تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ روسیه

  • تحصیلی پزشکی و تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ روسیه تقاضای زیادی را از سوی متقاضیان ایرانی دارا است .
  • دانشجویان در روسیه می توانند آموزشی با کیفیت عالی ، زیرساخت های عالی و آموزش پزشکی و دندانپزشکی کم هزینه داشته باشند .
  • دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه به خاطر ساختار کم هزینه خود شناخته شده اند و مدارک پزشکی و دندانپزشکی آن در سطح جهانی به رسمیت شناخته اند.
  • دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ که موسسه آموزش عالی حرفه ای فدرال است ، یکی از قدیمی ترین ، بزرگترین و کلاسیک ترین دانشگاه های سنت پترزبورگ روسیه است .
  • دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ در سال ۱۷۲۴ در لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی ) تاسیس شد . در طول تاریخ ، نام دانشگاه ایالت سن پترزبورگ بارها تغییر کرده است .
  • امروز دانشگاه سنت پترزبورگ دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو ، نزدیک به ۶۰۰۰ استاد ( ۱۵۰۰ پزشک ، تقریبا ۳۰۰۰ داوطلب ، بیش از ۴۰ عضو انجمن علمی در آکادمی های عمومی ) در ۳۰۴ واحد دارا است . تا سال ۲۰۱۴ ، دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ بیش از ۹۰۰۰۰ متخصص را آموزش داده است .
  • دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ شهرت زیادی دارد زیرا اکثریت نخبگان سیاسی روسیه در این دانشگاه تحصیل کرده اند که شامل ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور فعلی و دیمیتری مدودف ، نخست وزیر این کشور است.

برنامه های آموزشی (برای شهروندان روسی و خارجی) عبارتند از :

  • پزشکی – برنامه آموزشی ۶ ساله
  • دندانپزشکی – برنامه آموزشی ۵ ساله
  • اطفال – برنامه آموزشی ۶ ساله
  • دانشکده روانشناسی بالینی
  • دانشکده پرستاری آموزش عالی

رشته های تحصیلی در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ روسیه

برنامه های آموزش پزشکی ، دندانپزشکی و اطفال شامل دوره های پری مدیکال ( که ۱ تا ۳ سال طول می کشد ) و دوره های پایه پزشکی ، پری مدیکال و مقدماتی و آموزش بالینی است ( که ۴- ۶ سال طول می کشد ؛ دروس اصلی رشته دندانپزشکی از نیمه ی بهار سال سوم تحصیل شروع می شود و تا سال پنجم ادامه دارد ) .

دوره پایه و پری مدیکال شامل مبانی نظری از تخصص های پزشکی ( شیمی ، فیزیک ، زیست شناسی ، آناتومی ، بافت شناسی ، فیزیولوژی ، میکروب شناسی ، بیوشیمی ، علوم انسانی ، آناتومی آسیب شناسی ، پاتوفیزیولوژی ، فارماکولوژی ، بهداشت ) می باشد.

سایر امکانات

کار آموزشی در این دانشگاه بر اساس مفهوم سیستم چند مرحله ای آموزش متخصص در برنامه های سطوح مختلف آموزش پزشکی استوار است .

دانشگاه ها ۱۱۲ بخش را تشکیل می دهد که در ۹ دانشکده ادغام می شوند : دانشکده پزشکی عمومی ( متشکل از ۲۴ بخش ) ، دانشکده طب پیشگیری ( متشکل از ۲۹ بخش ) ، دانشکده جراحی ( متشکل از ۱۳ بخش ) ، دانشکده درمانی ( متشکل از ۱۵ بخش ) ، دانشکده اطفال ( متشکل از ۱۰ بخش ) ، دانشکده پزشکی – بیولوژیکی ( شامل ۱ بخش ) ، دانشکده دانشجویان خارجی ، دانشکده پرستاری ، مراقبت های بهداشتی و اجتماعی ( متشکل از ۵ بخش ) ، دانشکده دندانپزشکی ( شامل ۶ بخش)

پردیس آکادمی دانشگاه در بخش مرکزی شهر در یک منطقه زیبا و با محیطی سر سبز از فصل بهار تا پاییز و پارک فوق العاده ای با مساحت ۴۰۰۰۰ متر مربع واقع شده است . ۵۰ ساختمان زیبا با معماری افسانه ای در محوطه آن وجود دارد.

شرایط تحصیلی پزشکس و دندانپزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ روسیه ، به زبان روسی امکان پذیر است و متقاضیان باید به این زبان مسلط باشند . دانشگاه های روسی برای دانشجویان بین المللی سیستم پذیرش آزادانه را ارائه می دهند . بدین معنی که همه دانشجویانی که دارای مدرک دوره متوسطه هستند حق دارند که در دانشگاه های دولتی روسیه پذیرفته شوند.

6. دانشگاه دولتی فیزیک و فناوری مسکو

دانشگاه فیزیک مسکو از دانشگاههای فنی پیشرو در زمینه فیزیک نظری و کاربردی، ریاضیات و رشته های مرتبط در کشور روسیه است که ابتدا در سال 1946 میلادی با فرمان شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی تحت عنوان دانشکده فیزیک و فناوری دانشگاه دولتی مسکو، و پس از 5 سال به عنوان دانشگاه فیزیک و تکنولوژی مسکو و توسط 3 دانشمند فیزیک روسیه به نامهای کاپیتسا، سمیونوف و لانداو تاسیس گردید.

 

دانشگاه فیزیک مسکو در رتبه بندی دانشگاه های روسیه

 

در رتبه بندی دانشگاههای روسیه ،MIPT رتبه 10 را در رنکینگ امسال EECA کسب کرده است، این دانشگاه در سال 1946 تاسیس شد و سیستم آموزشی منحصر به فردی دارد که دانشجویان عموماً تحقیقاتشان را در بیرون از دانشگاه انجام می دهند.

MITP در زمینه های فیزیک و نجوم رتبه ی بسیار بالایی دارد و همچنین در زمینه علوم طبیعی نیز معتبر می باشد و دانشجویان بین المللی که خواهان تحصیل در روسیه در این زمینه ها هستند می توانند این دانشگاه را جزو انتخاب های مناسب خود محسوب نمایند. در حال حاضر 5700 نفر در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

 

7. دانشکده فنی دانشگاه باومان مسکو (BMSTU)

رتبه بندی دانشگاههای روسیه
رتبه بندی دانشگاههای روسیه

کتابخانه

  • کتابخانه علمی دانشگاه دولتی فنی باومان مسکو  یکی از قدیمی ترین کتابخانه های دانشگاه ها در روسیه می باشد.
  • کتابخانه همزمان با تاسیس مؤسسه در سال 1830 در مسکو تاسیس شده است.
  • این کتابخانه بیش از  30،000 خواننده را در خود جا می دهد و حدود 1.5 میلیون نسخه از ادبیات را در سال منتشر می کند و دارای 3 سالن بزرگ مطالعه می باشد . کارکنان کتابخانه حدود 100 نفرمی باشند .
  • ساختار کتابخانه 12 بخشی است که شامل 6 بخش خدمات و 6 بخش عملکردی است.

فعالیت های بین المللی

فعالیت های بین المللی دانشگاه دولتی فنی باومان مسکو تقریبا از سال 1830 ، زمانی که در  مسکو موسسه آموزشی هنر و صنعت سازمان یافته بود آغاز شده است. در سالهای اول تاسیس ، دانشگاه دولتی فنی باومان مسکو از معلمان و استادان مشهور برون مرزی دعوت به کار و تدریس می نمود. علاوه بر این ، در کتابخانه موسسه  از متون و کتاب های علمی و فنی بسیاری به زبان های خارجی وجود داشت ، که توسط دانش آموزان و معلمان مورد استفاده قرارمی گرفتند. 

در رتبه بندی دانشگاههای روسیه ،دانشگاه دولتی فنی باومان مسکو در بین برترین های روسیه در سایتهای بین المللی به چشم میخورد .

 

موزه

6 نوامبر سال 1967 دستور ساخت موزه تاریخی در دانشگاه دولتی فنی باومان مسکو  توسط  وزارت آموزش عالی صادر شد و 18 نوامبر موزه رسماً افتتاح گشت. در سال 1968 مدیریت موزه  به گالینا نیکلایونا آنتسوپاوا ، فارق التحصیل دانشکده زبانها واگزار شد که  ثمره 29 سال تلاش او موزه منحصر به فردی است  که امروز به اتفاق آرا به عنوان یکی از بهترین موزه های فنی در روسیه به رسمیت شناخته شد. امروز بیش از 1000 اثر باستانی ، حدود 2500 نسخه  کتاب  قرن هجدهم و کتب دست نویس  اواخر قرن نوزدهم تا اولین  کتاب های درسی مهندسی حرارت، خودرو ، سیبرنتیک، فن پرتاب موشک و روبوتیک در   کتابخانه دانشگاه دولتی فنی باومان مسکو حفظ شده است.

8. ( دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhI )موسسه فیزیک مهندسی مسکو

رتبه بندی دانشگاههای روسیه
رتبه بندی دانشگاههای روسیه

دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۰۹ تاسیس شد و به عنوان شبکه آموزش و پرورش نوآوری علمی واقع در ۵ منطقه فدرال و تسلط در درون ساختار خوشه ای آموزش و پرورش هسته ای روسیه برگزار می شود . ساختار این دانشگاه متشکل از ۱۱ نهاد مشخصات آموزشی آموزش عالی حرفه ای و ۱۵ کالج و مدارس فنی ثانویه ارائه برنامه های آموزشی حرفه ای ثانویه می باشد.

سایر امکانات

امروز دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه یکی از دانشگاه های تحقیقاتی پیشرو با تحصیلات دانشگاهی در فدراسیون روسیه است که آموزش های پس از فارغ التحصیلی، دارندگان مدرک Magister است، مدرک لیسانس و همچنین متخصصان در مناطق قابل توجهی اساسی است و علم و فن آوری های مدرن اعمال هر دو برای فدراسیون روسیه و کشورهای خارجی است.

هنر و علوم انسانی، فنی و مهندسی و IT، علوم زیستی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی با فیزیک هسته ای، مهندسی هسته ای و فناوری های هسته ای بودن تخصص های کلیدی دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه در کل  آموزش بصورت کسترده در مناطق فراهم می کند.

برنامه های عمده آموزشی که دانشگاه ملی تحقبقات هسته ای روسیه ارائه میدهند عبارتند از :

  • فیزیک هسته ای و فناوریدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • هسته ای مهندسی برق و فیزیک حرارتیدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • فیزیکدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • ریاضی کاربردی و فیزیکدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • ریاضیات کاربردی و اطلاعاتدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • مطالعه مواد و فن آوری های مواددانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • اطلاعات و مهندسی کامپیوتردانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • امنیت اطلاعاتدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • روابط بین المللیدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • زبان های خارجیدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • اقتصاددانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • اطلاعات کسب و کاردانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • امنیت اقتصادیدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • مدیریتدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه
  • مطالعات حقوقیدانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه

9. دانشگاه ملی تحقیق – دانشکده اقتصاد (HSE)

رتبه کشوری: ۸
رتبه جهانی : ۳۰۸

رتبه بندی دانشگاههای روسیه
رتبه بندی دانشگاههای روسیه

 

در رتبه بندی دانشگاههای روسیه Higher School of Economics ) HSE ) به طور مداوم به عنوان یکی از سه دانشگاه برتر روسیه شناخته می شود و رویکرد بین المللی و مبتنی بر تحقیق به آموزش عالی را از بین می برد. HSE در مرکز پر جنب و جوش از مسکو، با دانشگاه های سنت پترزبورگ، نیژنی نووگورود و پرم، HSE ارائه می دهد دانشگاهی برجسته در تمام سطوح و شامل 20 برنامه های کارشناسی ارشد انگلیسی است.

سایر امکانات

  • HSE مدرن در سال 1992 توسط رهبران اقتصادسنجان روسیه و اصلاح طلبان دولت به منظور ارتقای تغییرات اقتصادی و اجتماعی در روسیه با آموزش نسل جدید اقتصاددانان و الهام بخشیدن به ایده های جدید در بخش های عمومی و خصوصی تاسیس شد.
  • در دهه های گذشته، این دانشگاه به سرعت از یک مدرسه اقتصادی به یک دانشگاه تحقیقاتی مشهور تبدیل شده است که در حال حاضر بیش از 35،000 دانش آموز و 4،000 اعضای هیات علمی در چهار شهر مهم شهر روسیه حضور دارند.
  • این دانشگاه دارای برخی از بهترین بخش های علمی کشور و مراکز تحقیقاتی در زمینه اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی، سیاست عمومی و علوم رایانه است.
  • HSE خانه های برنامه های پیشرفته و دانشکده های روسیه است که شامل اولین بخش مطالعات شهری است.
  • در سال 2014، در همکاری با شرکت یاندکس، شرکت پیشرو در روسیه، دانشکده علوم رایانه ای را برای آموزش نسل های آینده برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر، افتتاح کرد.
  • HSE به عنوان یک دانشگاه بین المللی از زمان آغاز فعالیت شناخته شده است.
  • در حال حاضر مشارکت با بیش از 130 دانشگاه و سازمان های تحقیقاتی، به صورت تبادل، برنامه های دو دوره ای و مدارس تابستانی است.
  • هیات علمی دانشگاه و عملیات تحقیقاتی به طور فزاینده بین المللی تبدیل شده اند و دانشجویان آن بیش از 60 کشور مختلف را نمایندگی می کنند.
  • HSE متنوع ترین برنامه های کارشناسی ارشد انگلیسی را در روسیه ارائه می دهد.
  • این برنامه ها از سیاست های عمومی به کسب و کار به مطالعات منطقه متنوع هستند و همه دانشجویان را برای تبدیل شدن به رهبران در زمینه های انتخابی خود آماده می کنند.
  • برای جذب بهترین دانشجویان، بورس تحصیلی و بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی به کاندیداهای واجد شرایط اعطا می شود.
  • استادان ما، محققان و دانش آموزان بیش از 50 کشور را نمایندگی می کنند و به حفظ بالاترین استانداردهای علمی اختصاص دارند.
  • اصلاحات ساختاری که اخیرا تصویب شده است، از HSE به منظور بین المللی کردن و تحقیق در زمینه دانشمندان، محققان و دانش آموزان ما حمایت می کند.

10. موسسه دولتی روابط بین المللی – دانشگاه MGIMO

رتبه بندی دانشگاههای روسیه
رتبه بندی دانشگاههای روسیه

موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو اغلب به صورت مخفف  دانشگاه MGIMO گفته می شود.

یک نهاد دانشگاهی که توسط  وزارت امور خارجه روسیه تاسیسو توسط  و توسط هنری کیسینجر نامگذاری شده است و بیشتر به عنوان دانشگاه نخبگان در روسیه  آن را ” هاروارد روسیه” می شناسند، زیرا بسیاری از نخبگان سیاسی، اقتصادی و فکری روسیه در ان آموزش داده میشوند. در حال حاضر، کمترین میزان پذیرش و بالاترین نمرات آزمون نسبت به هر دانشگاهی را در کشور دارد.

MGIMO یکی از برجسته ترین دانشگاه های روسیه است که برنامه های آموزشی متعددی را در 18 حوزه کلیدی به شرح زیر مورد مطالعه قرار داده است: روابط بین الملل، روابط اقتصادی بین المللی، مطالعات منطقه ای، حقوق بین الملل، علوم سیاسی، مدیریت عمومی و تجاری، روزنامه نگاری، روابط عمومی، تجارت و کسب و کار فراملی MGIMO تنها دانشگاهی در جهان است که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است و ان تنها واحد آموزشی است که 53 زبان خارجی را به صورت تمام وقت اداره می کند.

سایر اطلاعات

  • ساختار دانشگاه شامل دو دانشگاه، ده دانشکده و سه مؤسسه است. هر سال در حدود 8000 دانش آموز از روسیه و خارج از کشور در دانشگاه تحصیل می کنند  MGIMO
  • MGIMO در 14 اکتبر 1944 توسط یک حکم خاص دولت شوروی بر اساس مدرسه روابط بینالملل دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف تأسیس شد. اولین 200 دانشجو جانبازانی بودند که در جنگ جهانی دوم جان سالم به در بردند و مصمم بودند که صلح و ثبات بین المللی را ایجاد کنند.
  • در اوایل دهه 1950، MGIMO شامل سه مدرسه بود؛ از آنجایی که اجدادش، دانشکده تاریخ و روابط بین الملل توسط دانشکده حقوق بین الملل و دانشکده روابط بین الملل بین المللی بود. در سال 1954 موسسه مطالعات شرقی یکی از قدیمی ترین موسسات روسیه و جانشین موسسات زبان های شرقی الازارف در سال 1815 در MGIMO تاسیس شد.
  • در سال 1958، MGIMO یک دانشگاه دیگر تجارت خارجی را به ثبت رساند و رهبر ملی آموزش و پرورش و تخصص در روابط بین الملل شد.
  • MGIMO به طور فعال در انجمن علوم سیاسی روسیه ، انجمن سازمان ملل متحد روسیه (RISA)، تعدادی از موسسات روسی و سازمان های غیر دولتی، و همچنین در زمینه های برجسته ای از موسسات تحقیقاتی جهانی شرکت می کند. دانشگاه MGIMO عضو موسس انجمن مطالعات بین المللی روسیه است . RISA یکی از پویاترین انجمن های ملی در زمینه مطالعات روابط بین الملل و یکی از اعضای انجمن مطالعات بین المللی (ISA) است.
  • هدف RISA حفظ و توسعه بهترین سنت های تحقیق و تدریس بین رشته ای در زمینه روابط بین الملل است. RISA با هدف حفظ سطح بالایی از تحقیقات و آموزش روابط بین الملل و سیاست جهانی در روسیه، همچنان گسترش شبکه ارتباطات حرفه ای با انجمن های خارجی و برقراری روابط نزدیک بین محققان و مربیان را دنبال می کند. رئیس جمهور RISA آناتولی تورکانوف، رؤسای دانشگاه MGIMO، عضو کامل آکادمی علوم روسیه است. کنوانسیون های RISA به طور منظم برگزار می شود، انتشار گزارش های شرکت کنندگان و مقالات پس از آن. RISA همچنین سازماندهی مجموعه ای از کنسرسیوم های بین المللی، کنفرانس ها، سمینارهای علمی و آموزشی و جداول گرد است.

سایر امکانات

  • در سال 1969 دانشکده روزنامه نگاری و دانشکده حقوق به حوزه های آموزشی و تحقیقاتی افزوده شد.
  • در نیمه دوم 1980، MGIMO یک موسسه کاملا باز بود.
  • در سال 1989، پذیرش تجاری آغاز شد و اولین دانشجویان از کشورهای غربی شروع به کار کردند.
  • در اواخر دهه 1980 MGIMO اولین دانشگاه ملی بود که مدرسه کسب و کار خود را تاسیس کرد که بعدا در سال 2012 به عنوان مدرسه کسب و کار و مهارت بین المللی به وجود آمد.
  • در سال 1994 MGIMO به دانشگاه اعطا شد، اما به طور سنتی شامل نام موسسه به نام آن است.
  • در همان سال، ایجاد موسسه بین المللی اداره شد. در همان سال، یک گروه سیاست در دانشکده روابط بین الملل معرفی شد و در سال 1998 به دانشکده علوم سیاسی جداگانه تبدیل شد.
  • دهه بعد، افزایش بیشتر اصلاحات و بهبود کیفیت آموزشی، از جمله مدارس تازه باز و برنامه های کارشناسی ارشد با تعدادی از دانشگاه های همکار در خارج از کشور را دید.
  • در سال 2000، دو بخش آموزشی ایجاد شد – موسسه سیاست و دیپلماسی انرژی و دانشکده اقتصاد و تجارت کاربردی. در سال 2005، موسسه مطالعات اروپایی بر پایه MGIMO افتتاح شد.

MGIMO در رتبه بندی دانشگاههای روسیه

در سال 2016، MGIMO برای اولین بار در جهان در رتبه بندی دانشگاههای روسیه  QS در زمینه کارآموزی فارغ التحصیلان  “اشتغال در عرض یک سال پس از فارغ التحصیلی” قرار گرفت.

در این لیست  MGIMO رتبه 350 در جهان (و 5 در روسیه) را کسب کرده است،  بسیاری از دانشگاه های برجسته خارجی، از جمله دانشگاه آمریکایی . ج. واشنگتن، دانشگاه دکارت و دانشگاه کنت درپاریس . در سال 2016، در این لیست قرار دارند. MGIMO همچنین در بین 100 منبع فکر برتر در جهان در زمینه هایی مانند:

  • تانک های علم و فناوری بالا – 42 جایگاه؛
  • تانک های بین المللی اقتصاد جهانی – جایگاه 54؛
  • تانک های اصلی سیاست داخلی را در نظر بگیرید – جایگاه 57؛
  • دفاع برتر و امنیت ملی – جایگاه 65؛
  • بهترین مخازن تفکر مدیریت شده – جایگاه 78.

دارای جایگاه می باشد

ساختار

  • پردیس اصلی MGIMO
  • امروز MGIMO شامل دو محوطه دانشگاه، هشت مدرسه اصلی، موسسات آزاد و یک مدرسه تجاری است.

مدارس MGIMO

  • دانشکده روابط بین الملل
  • دانشکده حقوق بین الملل
  • دانشکده روابط بین الملل
  • دانشکده مدیریت و تجارت بین الملل
  • دانشکده اقتصاد و تجارت کاربردی
  • مدرسه حکومتداری و سیاست
  • دانشکده روزنامه نگاری بین المللی
  • مدرسه آموزش آمادگی
  • دانشکده اقتصاد مالی
  • دانشکده زبانشناسی و ارتباطات میان فرهنگی

موسسات MGIMO

  • موسسه بین المللی سیاست و دیپلماسی انرژی
  • موسسه مطالعات اروپایی
  • دانشکده مدیریت و امور جهانی

 امروزه تمام برنامه های مدرسه بازرگانی MGIMO و برنامه های مهارت های بین المللی مطابق با استانداردهای انجمن MBA می باشد. این دانشگاه همچنین دارای 12 بخش می باشد که در همکاری با شرکت های مختلف روسی مانند شرکت نفت  Rosneft،  حمل و نقل دولتی JSC Transneft، سومین بانک بزرگ در روسیه Gazprombank، JSC Railways ، خدمات فدرال Antimonopoly روسیه می باشد

برنامه های چند جانبه

اولویت اصلی سیاست بین المللی MGIMO توسعه روابط بین المللی دوجانبه و چندجانبه و ارتقاء مبادلات آموزشی و علمی است. توافقنامه های همکاری با بیش از 170 شرکت خارجی از 57 کشور – دانشگاه ها، آکادمی های دیپلماتیک، موسسات و مراکز تحقیقاتی – کمک به تضمین بالاترین استانداردهای جهانی در زمینه تحصیلات و تحقیقات می کنند.

این دانشگاه در برنامه های متقابل کارشناسی و کارشناسی ارشد متمرکز است که با فرایند بولونیا مطابقت دارد. در سال 2017، MGIMO دارای 22 برنامه چند جانبه با دانشگاه های فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، سوئد، نروژ، انگلستان، آلمان و چین بود.

علوم و تحقیقات

در میان کارکنان مدرسه MGIMO تقریبا 900 استاد و  استادیار در رشته دکتری و همچنین  ده عضو آکادمی علوم روسیه وجود دارند. MGIMO مدرک دکتری افتخاری را به سیاستمداران برجسته خارجی، متخصصان دولتی، دیپلمات ها و محققانی که در زمینه روابط بین الملل و سیاست خارجی فعالیت می کنند، اعطا می کند که از جمله آنها رئیس جمهور فرانسه (2007-2012)، نیکولا سارکوزی، رئیس کمیسیون اروپا (1999-2004 ) رومانو پرویدی، رئیس جمهور مؤسسه امور بین الملل فرانسه، تیری دو مونتبریال، شاهزاده موناکو آلبرت دوم، رئیس جمهور شیلی ورونیکا میشل باچلت جیرا و بسیاری دیگر می باشند .

مدارس علمی MGIMO

  • روابط بین المللی
  • مطالعات دیپلماسی
  • قانون بین المللی
  • قانون بین المللی خصوصی و مدنی
  • قانون اروپا
  • قانون اساسی کشورهای خارجی
  • مطالعات آمریکا
  • مطالعات اروپایی
  • مطالعات شرق اروپا
  • مطالعات آمریکایی و آمریکایی
  • مطالعات شرقی
  • دانشکده مطالعات انرژی
  • نظریه سیاسی و تطبیقی ​​سیاسی
  • مطالعه نخبگان
  • مدرسه اقتصادی

MGIMO عضو سازمان های بین المللی پیشرو ، از جمله :

  • انجمن مطالعات بین المللی(ISA)
  • کنگره اروپا برای تحقیقات سیاسی(ECPR)
  • انجمن مدارس حرفه ای امور بین الملل(APSIA)
  • انجمن اروپایی آموزش بین المللی(EAIE)
  • کمیته مطالعات بین المللی جهانی
  • انجمن اروپایی دانشگاه ها
  • فدراسیون بین المللی مطالعات آمریکای لاتین و کارائیب(FIEALC)
  • شورای پیشرفت و حمایت از آموزش

11. دانشگاه پلی تکنیک تامسک (TPU)

رتبه بندی دانشگاههای روسیه
رتبه بندی دانشگاههای روسیه

Томский политехнический университет – دانشگاه تومسک

سال تاسیس: 1896 میلادی

نوع دانشگاه: دولتی

کشور: روسیه

شهر: تومسک

زبان آموزش: روسی، انگلیسی

دانشگاه پلی تکنیک تومسک (تی پی یو) در ابتدا یکی از قدیمی ترین دبیرستان های فنی-مهندسی بخش آسیایی روسیه به شمار می رفت که فارغ التحصیلانش در تمام زمینه های دنیای صنعت پیشرو بودند. در حدود  22 سال پیش موسسه پلی تکنیک تومسک به دانشگاه پلی تکنیک تومسک تبدیل گشت.

در طول دو دهه ی گذشته، تی پی یو به بسیاری از اهدافش در رابطه با ارائه ی خدمات به بهترین شکل و بالاترین سطح کیفیت آموزشی رسیده است. امروزه، تی پی یو یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالیِ فنی در روسیه به شمار می رود، و مجموعه ی علمی و آموزشی با زیرساختی توسعه یافته و متمرکز بر فعالیت های تحقیقاتیِ علمی و نوآورانه و همچنین دارای پرسنل آموزشی باصلاحیت و ماهری می باشد. تی پی یو همواره در تلاش است تا با بررسی روش های تحقیق و پژوهش و همچنین تکنیک های تدریس و آموزش در میان جوامع علمی ملی و بین المللی، به رویکردی کارکردی و بدیع دست یابد تا به موفقیت های بی نظیری در عرصه مطالعات، تحقیقات و آموزش نایل گردد.

سایر امکانات

تی پی یو فعالیت های تحقیقاتی اش را در قالب 22 رشته انجام می دهد؛ دانشجویان دوره ی دکترای این دانشگاه نیز امکان تحصیل در 22 رشته تخصصی و دانشجویان دوره ی تحصیلات تکمیلی فرصت تحصیل در 79 رشته ی تخصصی را دارند. تی پی یو به منظور افزایش نوآوری و خلاقیت، ساختمان مدرنی شامل موسسه ی طراحی پروژه و چندین کسب و کار و زیرساختار مرتبط با ایجاد نوآوری تاسیس کرده است.

امروزه دانشگاه پلی تکنیک تومسک با وسعت 282601 کیلومتر مربع دارای ساختمان ها و آزمایشگاه های پیشرفته و توسعه یافته ای می باشد و ساختمان ها و دپارتمان های آن عبارتند از 6 موسسه آموزشی و علمی، 5 موسسه ی آموزشی، 3 دانشکده، بیش از 100 دپارتمان، 17 مرکز علمی و آموزشی، و 68 آزمایشگاه تحقیقاتی.

تی پی یو خدمات علمی و آموزشی خود را به 22000 دانشجو از 30 کشور مختلف در 41 دوره ی تخصصی، 105 فارغ التحصیل دوره ی فوق لیسانس و متخصصان 51 رشته ی تخصصی عرضه می دارد.

در سال 2009 میلادی، تی پی یو به عنوان اولین دانشگاه تحقیقات ملی (NRU) روسیه معرفی گشت.

از آنجایی که هر برنامه ی توسعه ی NRU به متخصصانی باصلاحیت در زمینه ی فناوری های کارآمد، و نیز به زیرساخت های توسعه یافته ی فعالیت های علمی و نوآورانه، و توسعه ی استعدادها در سیستم مدیریتی نیازمند است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که تی پی یو به قدری مجهز و توسعه یافته است که عنوان دانشگاه تحقیقات ملی را به خود گرفته است.

موسسه اعزام دانشجو بنیاد جهانی از صفر تا صد مراحل اعزام دانشجو را انجام میدهد

موسسه اعزام دانشجو بنیاد جهانی شما را در راه رسیدن به تحصیلات عالیه در خارج از کشور یاری میکند

 

 

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید

 

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,

۲ دیدگاه. Leave new

  • من میخواهم در کشور روسیه تحصیل کنم و برنامه های آینده برای رشته طب دندان دارم امید که موفق شوم.

    پاسخ
  • من میخواهم در کشور روسیه تحصیل کنم و در رشته کمپیوتر ساینس تحصیل کنم امیدوارم که موفق شوم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

فهرست
settings_phone